Avensis 2.0 2008 22500 mil drar olja?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
niedzwiedz_f
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 07 nov 2019, 15:16:46
Bilmodell: Avensis 2.0
Årsmodell: 2008
PostOrt: Järfälla
Land (Country): Sverige

Avensis 2.0 2008 22500 mil drar olja?

Inlägg av niedzwiedz_f »

Min Avensis beter sig märkligt. Kom underfund med att den dragit väldigt mycket olja ca 1400 mil efter förra service. Fyller fullt (ca 2,5 liter) för att testa förbrukningen. Kollar ofta och vid 50 mil efter påfyllning syns ingen förbrukning. Idag vid ca 70 mil efter påfyllning har nivån sjunkit 1cm på stickan. Märkligt att det hände så plötsligt.
Jag fyller på 2-3 dl och låter bilen stå en stund och drar upp stickan. Ingen skillnad! Jag lyfter på oljelocket igen och ser att det är en oljeyta nästan i nivå med oljelocket. Oljan har alltså inte runnit ner. Startar bilen för att se vad som händer. Ingen förändring. Låter bilen stå en timme sedan går jag ut och kollar stickan. Jo nu har nivån höjts några millimeter så oljan verkar rinna väldigt långsamt ner i tråget.
Någon som har varit med om något liknande eller har några tips om vad det kan vara?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Avensis 2.0 2008 22500 mil drar olja?

Inlägg av Dale »

Oljan kollas bäst med varm motor eller när bilen stått över natten. Kortkörningar har en tendens att "förbruka" olja.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Avensis 2.0 2008 22500 mil drar olja?

Inlägg av Micke2 »

Ibland sitter det som en sil/galler vid påfyllningen.
På tveksamt servade bilar kan dom fyllas med en beläggning, Då blir det tätt. Det är tyvärr en föraning om hur det ser ut innanför.

Speciellt bilar som småkörs mycket drabbas av detta. Dom måste ha oljebyten betydligt oftare än schemat. (Om man nu verkligen ska använda bilen så)
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 2.0 2008 22500 mil drar olja?

Inlägg av tobo »

Kan någon slags "motorsköljning" vara något..?
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Avensis 2.0 2008 22500 mil drar olja?

Inlägg av riclin »

niedzwiedz_f skrev: tor 07 nov 2019, 15:54:39 Min Avensis beter sig märkligt. Kom underfund med att den dragit väldigt mycket olja ca 1400 mil efter förra service. Fyller fullt (ca 2,5 liter) för att testa förbrukningen. Kollar ofta och vid 50 mil efter påfyllning syns ingen förbrukning. Idag vid ca 70 mil efter påfyllning har nivån sjunkit 1cm på stickan. Märkligt att det hände så plötsligt.
Jag fyller på 2-3 dl och låter bilen stå en stund och drar upp stickan. Ingen skillnad! Jag lyfter på oljelocket igen och ser att det är en oljeyta nästan i nivå med oljelocket. Oljan har alltså inte runnit ner. Startar bilen för att se vad som händer. Ingen förändring. Låter bilen stå en timme sedan går jag ut och kollar stickan. Jo nu har nivån höjts några millimeter så oljan verkar rinna väldigt långsamt ner i tråget.
Någon som har varit med om något liknande eller har några tips om vad det kan vara?
Dom där motorerna (I grunden samma motor från hösten -00 till november -08)hade en tendens till att slurpa olja, när milen blivit många. Min 01a, drack ingen olja upp till 17-18k mil. Men sen började det. Vid 32k mil drack den 1 liter på 500 mil. Samma sak med min 04a. Dock något senare. Den blev oljetörstig strax efter 20k mil. Prövade även med den tjockare original sommaroljan (vita flaskan) utan resultat.

Gällde för övrigt även min 2,4 -08. Som började dricka olja redan strax under 15k mil. När jag bytte in den vid 20k mil. Drack den ca 0,5 liter/500 mil.

Alla mina bilar har varit fullservade på Toyota.

Dom nya 2 liters bensinarna, som kom december -08. I Avensis 3, och som jag hade i min 2013. Vet jag inte om dom är bättre faktiskt. Då jag flyttade närmare jobbet. Så från en jävla massa mil om året, till endast 2500-3000 mil per år nu. Så nu hinner bilarna bara gå knappt 10k, innan jag byter. Då jag vanligtvis byter bil efter 3-4 år.
Skriv svar