Kopplingen slirar i min Celica automat

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Stenen
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 29 mar 2014, 11:25:40
Bilmodell: Celica ST162, GT 2.0 automat
Årsmodell: 1987
PostOrt: Hedemora
Land (Country): Sverige

Kopplingen slirar i min Celica automat

Inlägg av Stenen »

Jag har en Toyota Celica 2,0 1986 med automatlåda. Den har nu börjat slira "på kopplingen". Jag antar att det finns någon typ av lameller eller momentomvandlare i lådan som börjar spöka? Någon som har en idé vad som ska göras, om det går att reparera och vilken hög med pengar det kommer att kosta?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Kopplingen slirar i min Celica automat

Inlägg av Micke2 »

Hur ser oljan ut? Ska vara klarröd.
(I dom flesta momentomvandlarautomater iaf)

Är det lagom mycket?
När byttes oljan senast?
Du har hydrualtryckstyrda bromsar för dom olika växlarna, och smutspartiklar från dom förorenar oljan med milen.
Kan sätta igen ventiler och kanaler.
Finns ofta en sil också. Ibland tom filter.

Oljebyte medelst genomspolning brukar kosta några tusen. Olja (gissar) 1000-1500kr + nån timmes arbete.
Du kommer INTE få någon garanti ifrån någon för att det hjälper. Det är hålla tummarna som gäller i.s.f.
Är oljan bytt enl något serviceschema minskar den chansen och risken för lådbyte/renovering ökar.

Är bilen värd det ekonomiskt?
Det vet bara DU!
Stenen
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 29 mar 2014, 11:25:40
Bilmodell: Celica ST162, GT 2.0 automat
Årsmodell: 1987
PostOrt: Hedemora
Land (Country): Sverige

Re: Kopplingen slirar i min Celica automat

Inlägg av Stenen »

Micke 2 tack för svaret och informationen. Det blir till att fundera ett extra varv. Har haft bilen sedan den var ny 1986 = 33 år i hyfsat bra skick och inte en rostfläck. Ekonomiskt är en sak men känslan--- får fundera om hjärtat klarar en skrotning :(
Skriv svar