Yaris - Vad går sönder när kamkedjan ger upp?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Riflemanse
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 07 dec 2019, 18:38:47
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 0
PostOrt: Borlänge
Land (Country): Sweden

Yaris - Vad går sönder när kamkedjan ger upp?

Inlägg av Riflemanse »

Hej,

Ny medlem här och behöver lite råd.
Frun har en Yaris-00 som idag tvär dog och när jag felsökt lite så
reagerade jag först på att den låter kompressionslös och när jag kikar ner i oljepåfyllningen så ser man att lyftarna inte rör sig när man kör på starten. Antar därför att kamkedjan gett upp (för det är väl kedja på dessa?)

Min fråga är nu vad som verkligen går sönder när kedjan ger upp, tänker på ventiler etc.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Yaris - Vad går sönder när kamkedjan ger upp?

Inlägg av Glenn »

Vet inte om det blir ventilsallad på den motorn, men ofta kan kedjan piska sönder en hel del annat när den går av, så även om ventilerna klarar sej kan det bli dyrt, eller så klarar sej allt..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Riflemanse
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 07 dec 2019, 18:38:47
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 0
PostOrt: Borlänge
Land (Country): Sweden

Re: Yaris - Vad går sönder när kamkedjan ger upp?

Inlägg av Riflemanse »

Ok. Låter mist sagt som ett jobbigt läge.
Kanske lika bra att köpa en vet motor och peta i istället?
Skriv svar