ABSlampa och Bromsvarningslampa Rav4 2002

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

ABSlampa och Bromsvarningslampa Rav4 2002

Inlägg av Micke2 »

Tjena.

Abslampa och bromsvarningslampan lyser nu på våran Rav4 2002.
Dom är tända från start, och även efter att jag lyfte batteriklämman lyste dom genast.
Dvs inte efter några meter.

Tänkte att om felkoderna försvann behövde den rulla för att känna av felet igen =nope, den känner det genast.
Därför tror jag inte det är en tand-ring, utan brott i givare eller värre, typ enheten.

Jag ska låna utrustning för felkoder, men fram till dess för ni gärna spekulera med mig.

Idéer och eller erfarenheter?

Om det visar sig vara ABS enheten, kan den bytas mot en begagnad bara plug and play?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: ABSlampa och Bromsvarningslampa Rav4 2002

Inlägg av Glenn »

Det brukar vara så att först mäter systemet att den har kontakt med alla givare, om den har det så släcker den lampan och väntar på en viss hastighet (typ 6km/h) och ser om signalerna ser fina ut, annars tänder den lampan.

Så precis som du gissar får den nog inte kontakt med en givare.

Din bil är väl gissningsvis för ny för att läsa ut felkoder utan instrument ? ..Men troligen har du en felkod som talar om vilken givare den inte får kontakt med.

Förr kunde man bygla två stift i diagnoskontakten (ansdra stift än för motorkoder) och läsa av felkoder med blink på ABS-lampan, har du RIKTIG tur går det ju på din bil också trots att den är från ODB-II-eran

Generella ODBII-läsare kan oftast bara läsa ut motorkoder och inte andra system som bromsar, men får man tag i rätt läsare som specifikt kan läsa toyotakoder kan det fungera, annars återstår bara ett "riktigt" instrument.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: ABSlampa och Bromsvarningslampa Rav4 2002

Inlägg av Micke2 »

Ja, jag spekulerade ungefär så.
Den registrerar felet genast, så något saknar kontakt.
Förhoppningsvis en död ABSsensor för dom är överkommliga och någorlunda lätt att byta även om kraftig övertalning ofta blir nödvändigt..

Volvo och VAG kan jag "utantill" och har djupgående diagnosutrustning till.
Men inte till Toyota.
Det kan inte behövts förut, utan den har bara gått..

En kollega har nån kinavariant av Autocom eller liknande som ska kunna läsa de flesta styrdon på de flesta bilar.
Jag håller tummarna, annars får jag åka om Toyota betala ganska dyrt bara för felkoder.

Någon diagnosbox under huven finns tyvärr inte.

Nu är det inte nödvändigtvis styrenhetsfel, men en ny ABSenhet kostar troligen mer än vad som är ekonomiskt försvarbar reparation, så därför sneglar jag på Bildelsbasen efter begagnad.
(Utifall)

Någon som vet om en annan enhet fungerar plug and play?
Det gör det inte på Volvo och VAG av samma årgångar.
Då ska dom klonas eller laddas med Virgin-fil så den blir som ny enhet. Men dom har mer avancerat CAN-system än denna, i förhållande, ganska analoga Toyota.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: ABSlampa och Bromsvarningslampa Rav4 2002

Inlägg av cheetah1 »

En RAV4 från 2002 har väl inte nån som helst form av CAN-bus alls? Eller? Sånt behöver du nog inte bekymra dig om, skulle jag tro.

Vad det gäller ABS-sensorer - jag har bytt en i mitt liv. Dorn och handslägga krävdes för att få ut den ur hålet (på den bilen satt ABS-ringen i bromsskivan så det gick att komma åt relativt lättvindigt bakifrån).

Nu när jag tänker efter minns jag inte ens vilken bil det var på.. Kan det ha varit på min VW Vento -99..? Skitsamma. Satt gjorde den iallafall.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: ABSlampa och Bromsvarningslampa Rav4 2002

Inlägg av Glenn »

Se om du kan goola fram en manual elelr nån med koll, det KAN ju gå att läsa ur just ABS-koder på nåt sätt även om inte den "vanliga" diagnoskontakten finns under huven.

Jag fick borra ur sensorn på min ST202, men den var ju ändå paj så det gjorde inte så mycket, sen passade inte den nya och det var pga att det rostat så mycket i hålet, så jag fick slipa rent med en såndär gummitrissa med sandpapper runt..

Att få ur sensorer hela brukar vara i princip omöjligt dock.

Att den var paj konstaterade jag försvisso genom att ohmmäta i kontakten bara, det var avbrott i den.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: ABSlampa och Bromsvarningslampa Rav4 2002

Inlägg av Micke2 »

Uppdatering!

Jag lånade grejer av en polare.

Felkod C0215.
"Rear Left Wheel Speed Sensor. Faulty signal"

Kollar man hastigheten på varje hjul är vänster bak konstant på 0 km/h.
Jag testade som sagt förut att lossa batteriklämman.
Då lyste ABS och Bromsvarningslampa genast man slog på tändningen och slocknade aldrig. Det talade för brott i sensorn (tex) som enheten känner vid första kollen.
Dvs med tändning på.

Men, raderar jag felkoden via OBD, kommer varningarna INTE genast, utan först efter drygt 200m.
(Ca 30km/h, så inget sakta rullande.)
Den stod också en stund stillastående på tomgång innan testfärd, och jag gjorde omstart efter radering.

Loggar jag visar den 0km/h hel tiden medan de andra visar rimlig fart även med släckta lampor.. 200m senare tänds varningarna.

Det får mig att misstänka sensorringen ändå.
Den kanske tror det typ slirar först, men finner det orimligt efter en stund. Dvs känner av givaren, men ingen ring triggar den att visa hastighet.

Ringarna sitter väl skyddade på dessa, och omöjliga att kolla utan att släppa loss drivaxeln.

Och enheten kanske inte är så sofistikerad.
Får känslan att hela elektroniken är lite härligt "korkad" faktiskt.
Säkert därför dom är så problemfria. Dom fattar inget, och därför funkar saker tills nått allvarligt händer, liksom. Inget pjåskande från nån överintelligent styrbox med hybris.

Mer än så hann jag inte göra idag innan frugan fick lov att åka, men jag fann i samma dataprogram (Wyrth) pin-out'en för kontakten på ABSenheten.
Jag ska därifrån ohm-mäta upp sensorerna och se om det är brott i VB eller inte. Bör-värdet var mellan 650 - 1800ohm.
(Stort spann, men..)

Nu kostar VB ABSsensor samt en ABSring "bara" ca 800kr inkl frakt, Men det KAN ju vara kontaktproblem eller rent av en lödning i enheten. Så inget är beställt än.
Det brådskar inte heller. Den går fint ändå, och vi körde bilar utan ABS förr innan det blev standard....
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: ABSlampa och Bromsvarningslampa Rav4 2002

Inlägg av Glenn »

Ja, i det läget skulle jag nog också vilja kontrollmäta först, att inte felkoden kommer förräns man rullar tyder ju som sagt mer på ringen..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: ABSlampa och Bromsvarningslampa Rav4 2002

Inlägg av Bempa »

Micke2 skrev: tis 17 dec 2019, 21:23:21
Och enheten kanske inte är så sofistikerad.
Får känslan att hela elektroniken är lite härligt "korkad" faktiskt.
Säkert därför dom är så problemfria. Dom fattar inget, och därför funkar saker tills nått allvarligt händer, liksom. Inget pjåskande från nån överintelligent styrbox med hybris.
:lol: :lol: Precis så är det, iallafall om man jämför mot tyska bilar som är mera min vardag idag.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: ABSlampa och Bromsvarningslampa Rav4 2002

Inlägg av Micke2 »

Uppföljning nr2.

Ohm mätte ABSgivaren och den har normala värden.
Dvs lika som andra sidan.
Däremot, gav vänster bak ingen svag AC när man roterade hjulet. Det gav höger. Så absolut sensor eller ringen.

Bilen drogs också med trasig tankmätare, ett dåligt hjullager fram och så detta ABS fel.

Så jag sålde den istället. Blev nedringd, och två herrar köpte den seriöst efter knappt 12h på Blocket (inkl natten)
Gissar att den hamnar i Afrika.
Betalde ok, och ägarbyte gick igenom i transportstyrelsens app.
Så var den sagan slut.

Införskaffade istället en Rav4 av 2013 års modell.
Skriv svar