Lämna in på service eller inte

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
pepino
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 23 jan 2020, 18:26:24
Årsmodell: 0
PostOrt: Stockholm

Lämna in på service eller inte

Inlägg av pepino »

Hej!

Har en toyota avensis årsmodell 2011 som har rullat 12.000 mil. TKG gick ut i december. Nu är det dags för den årliga servicen och frågan är om det är värt att fortsätta serva den hos Toyota eller ta den till en annan verkstad som kan göra jobbet mycket billigare? Det finns två alternativ att välja mellan hos toyota. Antigen trygghetsservice eller "mellanservice". Det skiljer 1000kr mellan båda, där mellanservice är dyrare. Enligt killen på toyota är det ingen skillnad, och jag kan lika gärna ta den billigare "trygghetsservice" där byter man bara olja och filter samt tittar igenom bilen okulärt. Tycker det är ganska dyrt för enbart 1800 när andra verkstäder gör det för mindre än halva priset!

Vad tycker ni? Värt att serva 9 år gammal bil hos toyota eller inte?

mvh
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Lämna in på service eller inte

Inlägg av MScME »

Personligen så hade jag inte lagt något större mervärde i att lämna in den hos Toyota jämfört med en tredjepartfirma. Anledningen skulle då vara åldern och miltalet, där den uppnått en aktsam sådan där värdet just inte påverkas skulle jag säga.
Om man sedan känner att Toyota gör ett bättre jobb än en annan fråga, och den är ju högst individuell. Litar jag på att mekonomen/meca/nisses bil gör samma jobb som Toyota? Tja, då hade jag sparat den tusenlappen. För ärligt talat, hälften av serviceprotokollet består ju av att kolla mönsterdjup, kylvätskenivå och dylikt.

Dock, eventuella kampanjer eller mjukvaruuppdateringar går man ju helt miste om när man kringgår märkesverkstaden. Nu finns nog just inga mer kampanjer på en 9 år gammal bil, om du varit trogen Toyota hittills, och samma sak gäller nog mjukvaran, men ändå något att ta i beaktning.

Dessutom är det ju lite en fråga om; har jag för avsikt att sälja min bil i om överskådlig framtid? Om nej, då spelar det ju ännu mindre roll.
I slutändan så servar man ju sin bil (för egen del) för att 1. Behålla garantier, 2. Försöka försäkra sig om högsta möjliga driftsäkerhet och 3. Försöka hålla återförsäljningsvärdet så högt som möjligt.
Är man då uppe i 10+ år och/eller 15.000+ mil så spelar ju dessa klart mindre roll (åtminstone med avseende på val av serviceverkstad) Till slut så byter man ju oljan själv, så tänker du behålla bilen i ett par år till hade jag skippat Toyota faktiskt. I slutändan så slutar de lagerhålla reservdelar till din bil och även servicedokumentationen verkar de kasta i soptunnan efter sådär 15-20 år.

Långt svar på en ganska enkel fråga :D
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Skriv svar