Avensis 2.0 felsäkert läge

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
HermanB
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 18 nov 2019, 18:37:33
Bilmodell: Avensis 05
Årsmodell: 2005
PostOrt: 67194

Avensis 2.0 felsäkert läge

Inlägg av HermanB »

Hej!

Har följande symptom på min avensis - 06. Bilen går in i felsäkert läge emellanåt. Motorlampan kan lysa ett par dagar och sedan slockna och så håller det på. Blir bättre när det är varmare ute.

Felet har funnits nu i över ett halvår. Toyota föreslog byte av högtryckspump (bensin) efter att ha läst felkoder. Det skulle kosta över 20000. Själv tror jag det är ngt strul med en sensor eller liknande.

Skulle vara kul om någon kan berätta hur jag kan åtgärda felet. Vore synd att skrota en förövrigt fin bil.

/Herman
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis 2.0 felsäkert läge

Inlägg av cheetah1 »

Felsäkert läge? Menar du limp-home? Isåfall blinkar motorlampan och bilen blir svår att få upp i hastighet, blir svag och går fett/ryker. Isåfall ska bilen inte köras alls tills felet åtgärdats.

Menar du bara att motorlampan tänds så är det du behöver göra att du läser ut felkoden och berättar vad den är, samt vad du eventuellt har för övriga symptom. Att bara diagnostisera på att motorlampan lyser är svårt, då jag har för mig att det finns nånstans i storleksordningen 1900 olika felkoder i standarden som den kan tändas för.
HermanB
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 18 nov 2019, 18:37:33
Bilmodell: Avensis 05
Årsmodell: 2005
PostOrt: 67194

Re: Avensis 2.0 felsäkert läge

Inlägg av HermanB »

Scenario. Motorlampan lyser. Jag kör i säg 70 så helt plötsligt rycker det till och bilen går ner i hastighet (det jag menar med felsäkert läge). Ibland hoppar den igång snabbt och ibland tar det längre tid och då går hastigheten ner till typ 30. Inte roligt när det händer på landsvägen med en lastbil tätt bakom.

Nästa dag lyser inte motorlampan när jag startar bilen och så håller det på. En backe på väg hem från jobbet där bilen nästan alltid rycker till. Felet har pågått i över halvåret.

Felkod visade att det är något fel med bränsletillförseln. Som jag skrev föreslog Toyota byte av högtryckspump. Ska ringa på måndag och få numret på felkoden. Har för mig att det var P0191.

Kan det vara så enkelt att det är glapp i någon sensor eller så?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Avensis 2.0 felsäkert läge

Inlägg av Micke2 »

P0191 är ju "bränsletrycksensor. Felaktig signal" lite hastigt översatt. (ISO koder blir sällan exakta)

Jag antar att Toýota mätte det faktiska trycket, och konstaterade att det var för lågt.
Dvs felkoden säger "för lågt bränsletryck"
Inte "dålig trycksensor"
HermanB
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 18 nov 2019, 18:37:33
Bilmodell: Avensis 05
Årsmodell: 2005
PostOrt: 67194

Re: Avensis 2.0 felsäkert läge

Inlägg av HermanB »

Nej, de mätte inte trycket utan läste bara felkod. Finns det en sensor som går att byta? Vart i så fall?

Om det vore ngn av bränslepumparna el högtryckspumpen borde väl bilen inte gå såpass bra som den gör. Eller?
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 2.0 felsäkert läge

Inlägg av tobo »

TeemuH
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 25 jun 2013, 18:13:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: Gislaved
Land (Country): Sweden

Re: Avensis 2.0 felsäkert läge

Inlägg av TeemuH »

Prova att skruva upp tanklocket ett halvt varm alltså så att det inte sluter helt tätt. Funkar bättre för mig för nån konstig anledning.
HermanB
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 18 nov 2019, 18:37:33
Bilmodell: Avensis 05
Årsmodell: 2005
PostOrt: 67194

Re: Avensis 2.0 felsäkert läge

Inlägg av HermanB »

Tråden har jag lusläst. Tack, tanklocket har jag testat men hjälpte inte.

En sak som förbryllar mig är att när jag kör hårt och verkligen gasar då motorlampan lyser så har den slocknat nästa gång jag startar bilen. Någon som har någon idé.
TeemuH
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 25 jun 2013, 18:13:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: Gislaved
Land (Country): Sweden

Re: Avensis 2.0 felsäkert läge

Inlägg av TeemuH »

Min bil rycker lite vid gaspådrag och har hört att de kan vara pågrund av högtryckspumpen är sliten o ger för lågt tryck till bensinflödet.
Sitter alltså en mekanisk högtryckspump i motorrummet.
Skriv svar