Handbroms Rav4 -07

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
trajja
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 02 feb 2020, 11:41:30
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 7
PostOrt: Knivsta
Land (Country): Sverige

Handbroms Rav4 -07

Inlägg av trajja »

Hej!

Jag har justerat handbromsen vid hjulen men jag måste spänna vajern också då den tar alldeles för högt. Jag kan inte begripa hur jag får bort mittkonsollen så jag kommer åt justerskruven vid spaken? Bakre skruvarna hittar jag i botten på förvaringslådan men främre? Tacksam för tips!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Handbroms Rav4 -07

Inlägg av cheetah1 »

Kan det kanske gömma sig under växelspaksdamasken? Eller under mugghållare? Brukar kunna sitta nåt på sidorna, typ vid knäna också, men din kanske är delad på vägen fram?
trajja
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 02 feb 2020, 11:41:30
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 7
PostOrt: Knivsta
Land (Country): Sverige

Re: Handbroms Rav4 -07

Inlägg av trajja »

Jag kom åt spännskruven när jag tryckte bort kåpan med spegelknapparna bredvid handbromsen. Tyvärr så verkar det vara något problem med vajern som inte går att spänna tillräckligt. Verkar ha töjts ut eller släppt någonstans? Är det någon som har någon ide om vad problemet kan bero på?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Handbroms Rav4 -07

Inlägg av cheetah1 »

Sitter spegelknapparna där nere på en 07:a? Spännande.

Hur som helst, eftersom wirearna är hopkopplade i en vagga behöver det bara vara fel på den ena för att båda ska strula. Jag bytte på en bekants bil för lite sen, där höljet på ena wiren hade rostat och tillslut tryckts ihop som ett dragspel, dvs höljet rörde sig istället för bromsbackarna (eller beläggen på just den bilen, det var en Golf, men sak samma). En annan tanke skulle kunna vara att den ena wirens hölje släppt i sitt fäste och tryckts igenom. På den bilen satt vaggan bekvämt bakom spaken inne i bilen, men på Toyota brukar den sitta upptryckt ovanför avgasröret under billen (på en Rav4 ovanför kardanaxeln). Du får helt enkelt följa wirearna mellan vaggan och bromsarna och se om du hittar nåt uppenbart.
Skriv svar