Sida 1 av 2

Verso 2.2 D-4D startar inte vid minusgrader

Postat: fre 07 feb 2020, 16:25:17
av prog_re
Jag har ett irriterande problem med en Verso (diesel) 2.2 D-4D som inte startar när det är kallt ute. Runt nollan går det fint men neråt -5 är det kört. Alla lampor tänds, startmotorn drar runt men motorn startar inte. Bara att vänta på mildväder alt ställa en kupévärmare under motorn ett par timmar (ingen motorvärmare tyvärr).

Jag har kollat glödstiften genom att koppla loss kabeln och nuddat vid dom med en sladd direkt från batteriet och jag får små gnistor på alla 4. Så dom är inte brända, men kan dom ändå vara för dåliga?

Har även smakat på kylvätskan och det verkar vara bra med glykol i så det bör inte vara fryst.

Jag skulle vara tacksam för mer idéer om vad som kan vara fel.

Re: Verso 2.2 D-4D startar inte vid minusgrader

Postat: fre 07 feb 2020, 20:07:48
av cheetah1
Smakat på glykolen? Hur mycket då? Det är ett starkt nervgift!

Glödstiften låter som en stark kandidat med tanke på hur du beskriver. Ett annat alternativ skulle kunna vara nån glappkontakt som nyper ihop när det blir varmt.

Re: Verso 2.2 D-4D startar inte vid minusgrader

Postat: fre 07 feb 2020, 20:36:25
av Muda
Bränslefilter. Blir som en vattenuppsamling till slut. 6000mil är intervall, men beroende på dieselkvalité kan man absolut behöva byta avsevärt tidigare.

Re: Verso 2.2 D-4D startar inte vid minusgrader

Postat: fre 07 feb 2020, 22:15:09
av cheetah1
Muda skrev: fre 07 feb 2020, 20:36:25 Bränslefilter. Blir som en vattenuppsamling till slut. 6000mil är intervall, men beroende på dieselkvalité kan man absolut behöva byta avsevärt tidigare.
Är det normalt att man får startproblem just när motorn är kall när det är kass?

Re: Verso 2.2 D-4D startar inte vid minusgrader

Postat: lör 08 feb 2020, 07:41:41
av prog_re
Ang smakat på gkykolen, jo jag är medveten om att det är giftigt. Men en liten liten droppe på tungan som man direkt spottar ut är ingen fara och ett snabbt och säkert sätt att avgöra om det är glykol i kylvattnet

Re: Verso 2.2 D-4D startar inte vid minusgrader

Postat: lör 08 feb 2020, 16:55:16
av prog_re
Ok, bränslefiltret bytt, då väntar vi på nästa köldknäpp och ser om det hjälper 😀. Rapporterar tillbaka då.

Re: Verso 2.2 D-4D startar inte vid minusgrader

Postat: fre 14 feb 2020, 20:37:08
av Muda
cheetah1 skrev: fre 07 feb 2020, 22:15:09
Muda skrev: fre 07 feb 2020, 20:36:25 Bränslefilter. Blir som en vattenuppsamling till slut. 6000mil är intervall, men beroende på dieselkvalité kan man absolut behöva byta avsevärt tidigare.
Är det normalt att man får startproblem just när motorn är kall när det är kass?
Vad gäller dieslarna ja. Tappar en del motoreffekt också men de flesta märker inte av den gradvisa skillnaden förens motorn inte startar. Väta i filtret plus kalla temperaturer gör den riktigt vresig.

Re: Verso 2.2 D-4D startar inte vid minusgrader

Postat: fre 28 feb 2020, 10:32:02
av prog_re
Ok, bränslefiltret bytt sedan ett par veckor men ingen köldknäpp förrän inatt. Och... biljäveln startar inte. Fler förslag? 😀
Har förövrigt fått ett nytt problem, några gånger har bilen tänt motorservicelampan och vägrat varva över ca 700 rpm. Bara att stänga av motorn och starta igen och sen är allt som vanligt. Felkodsläsaren säger "Large fuel leak detected". Hittar ingen uppenbar läcka, inte ens diesellukt i motorrummet, så jag antar att jag har kukat till bränlefilterbytet på nått sätt. Den kanske suger luft i vissa lägen? Jag tror att det är en tryckmätare på huvudbränsleledningen till insprutarna som larmar.

Re: Verso 2.2 D-4D startar inte vid minusgrader

Postat: fre 28 feb 2020, 17:55:48
av Muda
Ah okej. Får du kod p0093 nu? Du hade inga felkoder innan bytet heller?

Säkerställ att du inte har luft i systemet eller någon skadad slang och dylikt.

P0093 kan för övrigt indikera på spridare eller högtryckspump.

Re: Verso 2.2 D-4D startar inte vid minusgrader

Postat: fre 28 feb 2020, 18:34:56
av prog_re
P0093 Stämmer bra, det är nytt sen jag bytte filtret så antagligen luft nånstans då kanske. Jag lät bli utslangen från filtret och tryckte på primerknappen tills det sölade diesel ur anslutningen och sen kopplade jag på slangen, men man kanske måste lufta bättre?

Originalproblemet kvarstår som sagt