Avensis, Backspeglar fråga

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kent999
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 16 feb 2020, 18:49:46
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 7
PostOrt: 41719

Avensis, Backspeglar fråga

Inlägg av kent999 »

hej, måste man trycka på en knapp varje gång backspeglarna skall in och ut?
finns det nån knappkombination så man kan enabla så speglarna fälls in per autmatik när tändning stängs av/på?

kent
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis, Backspeglar fråga

Inlägg av cheetah1 »

På "nyare" modell, håll in infällningsknappen och uppåtpilen samtidigt i 2 sekunder. På äldre modeller går det ej att aktivera.
Stefao
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 06 maj 2020, 09:57:39
Bilmodell: Avensis T27
Årsmodell: 2016
PostOrt: Göteborg
Land (Country): 73

Re: Avensis, Backspeglar fråga

Inlägg av Stefao »

På vilken årsmodell och framåt funkar det?
Stefao
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 06 maj 2020, 09:57:39
Bilmodell: Avensis T27
Årsmodell: 2016
PostOrt: Göteborg
Land (Country): 73

Re: Avensis, Backspeglar fråga

Inlägg av Stefao »

Har testat på min men det funkar inte. Iaf inte enligt den beskrivningen.
Stefao
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 06 maj 2020, 09:57:39
Bilmodell: Avensis T27
Årsmodell: 2016
PostOrt: Göteborg
Land (Country): 73

Re: Avensis, Backspeglar fråga

Inlägg av Stefao »

Hej igen!
Har nu en Avensis T27 från 2016 och detta funkar inte på den heller.
Säker på att det ska fungera?
/Stefan
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Avensis, Backspeglar fråga

Inlägg av riclin »

Årsmodell kan vara bra att skriva, då det kan skilja sig åt!

Knapp på förardörren, se till så den är i rätt läge. Om jag minns rätt. Men sköts absolut automatiskt, åtminstone sen -09. Men har för mig att det funkade så redan på vår -08. Som var sista årsmodellen på Avensis 2 från -03, dock faceliftad sent -06. Kommer dock inte ihåg, om det gick på tändning av/på. Eller på fjärrnyckeln, öppna/lås? Men före -09, kan det ha varit via knapp. Utan autoläget?
Stefao
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 06 maj 2020, 09:57:39
Bilmodell: Avensis T27
Årsmodell: 2016
PostOrt: Göteborg
Land (Country): 73

Re: Avensis, Backspeglar fråga

Inlägg av Stefao »

Du menar infällningsknappen som gäller in speglarna så sitter den inte på dörren utan på instrumentbrädan.
Har provat hålla inne den både med speglar infällda och utfällda utan resultat.
Så kan det skilja sig åt vilken knapp? Vet märkesverkstäder detta?

/S
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Avensis, Backspeglar fråga

Inlägg av riclin »

Stefao skrev: tis 15 sep 2020, 19:44:29 Du menar infällningsknappen som gäller in speglarna så sitter den inte på dörren utan på instrumentbrädan.
Har provat hålla inne den både med speglar infällda och utfällda utan resultat.
Så kan det skilja sig åt vilken knapp? Vet märkesverkstäder detta?

/S
Har för mig att det är en "vippknapp" Där mellan läget, är auto? Det fanns ett autoläge på vår 2013, det vet jag. Sen fick jag skola om mig något, på vår prius -17. På priusen måste man låsa, för att speglarna ska åka in. Men jag är 90% säker på att det gick via tändningen på Avensisen.

Kan dock vara en fråga om utrustningsnivå? Vår 2013 var högsta utrustningsnivån "Premium". Som på "nya" Avensis från 2015, ersattes med "Executive", som högsta. Precis som det var, t.o.m 2008. Från 2015, finns utrsustningsnivåerna lägst-högst>Life, Active, Active+, Executive. Från november 2016, ersattes "Active+" med "Intense". Som var i princip samma som Active+.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Avensis, Backspeglar fråga

Inlägg av riclin »

Stefao skrev: tis 15 sep 2020, 19:44:29 Du menar infällningsknappen som gäller in speglarna så sitter den inte på dörren utan på instrumentbrädan.
Har provat hålla inne den både med speglar infällda och utfällda utan resultat.
Så kan det skilja sig åt vilken knapp? Vet märkesverkstäder detta?

/S
Har kollat bilder på 2009-2011 Före facelift. 2012-2014 Efter facelift. 2015-2018 "nya modellen". Och knappen sitter på samma ställe, på alla! Till höger om backspegeljusteringen L/R, som du säger.

Som sagt, jag kan absolut minnas fel. Men jag har precis för mig, att speglarna fälldes in. När man slog av tändningen, med knappen i rätt läge? För jag var irriterad på, att jag var tvungen att låsa Priusen. För att få in dom, på trånga p-platser. Men jag kanske skickade in dom, med knappen. Varje gång jag parkerade, automatiskt? Vilket jag upptäckte, att man kunde göra med Priusen också efter ett tag!
Skriv svar