Reservdels frågor till toyota IQ(hur vet man vad som passar)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
akathebarf
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 25 okt 2019, 15:53:16
Årsmodell: 0
PostOrt: 13646

Reservdels frågor till toyota IQ(hur vet man vad som passar)

Inlägg av akathebarf »

Hej!

Jag har köpt grejer på autodoc till frugans toyota IQ(nästan nya). har letat efter reperations böcker utan resultat. det mest intressanta nu är vilka broms klossar passar till den? jag sökte på reg numret men jag är intressead av vilken typ av ok den har? på lådan till bromsbeläggen står enbart prius och rav 4 har den samma bromsystem som dom?
Om det inte finns någon form av reperationsbok så kanske någon bil kommer nära, antar att den bygger och tar det mesta från aygo, yaris, prius eller liknande? vet att motorn är exakt samma som jag har i min peugeot 107(en av trillingarna) dom har bara flyttat på lite småsaker.
Då kan man köpa en en bok som kommer "nära nog" där man kan kika på bromssystem och andra saker som kan vara snarlika.
det jag köpt är styrbultar, bromsbackar fram, bromsbackar bak(trummor). denna bil är lite ovanlig då den inte tillverkades så länge så det är lite dåligt med information om den.
bilen i sig är årsmodell 2010 och har gått lite över 9200 mil med en variomatisk automat(tänker tillbaka på Daffarna)

https://imgur.com/C5uqK4W

vet inte om detta hjälper men man kan ju försöka. vad tror ni? forumet godtog inte min bild så det fick bli länk.

MVH: Påbörjad toyota fan
ojkroken
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 20 aug 2017, 10:37:26
Årsmodell: 0
PostOrt: vadstena

Re: Reservdels frågor till toyota IQ(hur vet man vad som passar)

Inlägg av ojkroken »

köp in dig på ett tidsspann på toyotatech så hittar du manualer mm där. kolla annars på bildelsfirmornas sidor där du loggar in med regnummer så finns en del matnyttigt
akathebarf
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 25 okt 2019, 15:53:16
Årsmodell: 0
PostOrt: 13646

Re: Reservdels frågor till toyota IQ(hur vet man vad som passar)

Inlägg av akathebarf »

ojkroken skrev: tis 18 feb 2020, 20:39:34 köp in dig på ett tidsspann på toyotatech så hittar du manualer mm där. kolla annars på bildelsfirmornas sidor där du loggar in med regnummer så finns en del matnyttigt
tack för svaret. vet inte riktigt vad tidspann är på toyota tech? är det någon form a prenumerationstjänst på toyotas manualer? får flyta runt lite på mer bildelssidor antar jag.
Läste på de nya styrbultarna till frambromsarna att de passar iq, rav4 och prius, så jag börjar bli mer och mer säker på att det är samma typ av bromsar som på de bilarna. på dom bilarna, speciellt prius kryllar det av youtube "how to" videor.
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Reservdels frågor till toyota IQ(hur vet man vad som passar)

Inlägg av Muda »

Vill minnas att IQ’n har specifika belägg som inte passar någon annan modell...

Hur som, innan beställning så rekommenderar jag att man tar fram rätt reservdelsnummer.

Smidigt via https://www.toyodiy.com/

Knappa in chassinummer, välj del under kategori.

Sedan använder ”rätt” nummer i autodoc’s sökfunktion.

T.ex belägg 04465-74020 Så får man med säkerhet rätt delar.

Typ såhär: https://m.autodoc.se/search?keyword=04465-74020
akathebarf
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 25 okt 2019, 15:53:16
Årsmodell: 0
PostOrt: 13646

Re: Reservdels frågor till toyota IQ(hur vet man vad som passar)

Inlägg av akathebarf »

Muda skrev: tis 18 feb 2020, 22:09:53 Vill minnas att IQ’n har specifika belägg som inte passar någon annan modell...

Hur som, innan beställning så rekommenderar jag att man tar fram rätt reservdelsnummer.

Smidigt via https://www.toyodiy.com/

Knappa in chassinummer, välj del under kategori.

Sedan använder ”rätt” nummer i autodoc’s sökfunktion.

T.ex belägg 04465-74020 Så får man med säkerhet rätt delar.

Typ såhär: https://m.autodoc.se/search?keyword=04465-74020
stämmer det där så har jag nog med stor sannolikhet fel belägg. men väldigt bra info där om hur jag fixar fram rätt belägg. nu gäller det bara att leta fram chassi numret.
Gick in på sidan du tipsade om för att kika på den och jag har inte vin numret men man kunde söka på "part number" också för att se vilka bilar de passar till så jag började läsa alla finstilta siffror på bromsbeläggs kartongen tills jag ser "toyota iq 10/08-" vilket nog betyder att det faktiskt är rätt belägg. men jag hittade inte part number men det känns nu mindre relevant.

tack för att ni delar med er av sådan bra info. jag har en gammal volvo 740, men i kanon skick som enbart gått 14000 mil och på den är det mesta väldigt enkelt med och instruktions böcker och delar bokstavligt talat dräller det av överallt.
Den här lilla iq'n är den bil jag haft svårast med att hitta instruktions böcker eller bra info på nätet om hur man byter och reparerar den men nu börjar det lossna.
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Reservdels frågor till toyota IQ(hur vet man vad som passar)

Inlägg av Muda »

Ja precis. IQ’n är för det mesta ganska mek-vänlig och det finns mycket info att hitta.

Tips, du hittar lätt ditt chassinummer via transportstyrelsen för att sedan föra in på toyodiy(om du inte redan har koll på modellkoder). Även bra verktyg om man ska köpa begagnade delar.
akathebarf
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 25 okt 2019, 15:53:16
Årsmodell: 0
PostOrt: 13646

Re: Reservdels frågor till toyota IQ(hur vet man vad som passar)

Inlägg av akathebarf »

Muda skrev: tis 18 feb 2020, 23:35:38 Ja precis. IQ’n är för det mesta ganska mek-vänlig och det finns mycket info att hitta.

Tips, du hittar lätt ditt chassinummer via transportstyrelsen för att sedan föra in på toyodiy(om du inte redan har koll på modellkoder). Även bra verktyg om man ska köpa begagnade delar.
trevligt att veta och nu har jag lite verktyg så det blir lite lättare.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Reservdels frågor till toyota IQ(hur vet man vad som passar)

Inlägg av Glenn »

Man kan också få ut chassinummer (VIN) via mekonomen, man knappar in regnummer där och sen under bilinfo så står bland annat chassinummer, motorkod och lite annat matnyttigt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
akathebarf
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 25 okt 2019, 15:53:16
Årsmodell: 0
PostOrt: 13646

Re: Reservdels frågor till toyota IQ(hur vet man vad som passar)

Inlägg av akathebarf »

Glenn skrev: tor 20 feb 2020, 11:56:30 Man kan också få ut chassinummer (VIN) via mekonomen, man knappar in regnummer där och sen under bilinfo så står bland annat chassinummer, motorkod och lite annat matnyttigt.
Tack får ta mig en titt. jag har bytt backarna fram iallafall och dom passade. min bror hjälpte mig så byggde jag en dator åt honom i gengäld. bromstrummorna kan vi ta när det är varmare, han sa att man kan förstöra trumbromsbackarna om dom fastnar i "fåran" dom grävt upp i trumman och kan gå sönder så öppnar man där ska man ha nya redo(och vara säker på att dom passar)
broms tillbehören passade men inte alla men bromsarna på IQ'n var väldigt rostfria och fina, vanligt på dessa bilar enligt min bror så det gick att använda det gamla delarna.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Reservdels frågor till toyota IQ(hur vet man vad som passar)

Inlägg av Glenn »

Jo, det händer ibland att bromsbackarna fastnar i slitagespåret och då brukar slitytan separera från backarna och man får byta dom.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar