Auris startar inte efter stopp

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ElCabo
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 15 mar 2020, 17:36:21
Bilmodell: Auris 1,6
Årsmodell: 8
PostOrt: Järfälla
Land (Country): Sverige

Auris startar inte efter stopp

Inlägg av ElCabo »

Min flickväns (heter det så när man är 50+ :-| ? ) Auris 08 med 1,6l bensinmotor manuell låda har en egenhet. När hon kör kan hon ibland få ett riktigt kärringstopp och efter det startar inte bilen. Startmotorn går runt, men det är inte tillstymmelse till tändning. Alla lampor på panelen lyser som de ska.

Efter ungefär en minut går den att starta som vanligt igen.

Jag kör inte den bilen så ofta så jag har aldrig kunnat verifiera felet själv. Man kan ju fundera på vad som är hönan och ägget, stannar den för att något är fel, eller startar den inte pga det häftiga stoppet / rycket som blir när den stannar?

Någon som känner igen felet och kanske vet vad felet kan vara?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Auris startar inte efter stopp

Inlägg av Micke2 »

Stannar bilen bara, eller är det startproblem efter tjuvstopp orsakat av föraren?

Tjuvstopp av förare:
Vrider hon AV tändningen innan omstartförsöket?
Om man bara vrider till start efter motorstopp kan det bli så.

Nån säkerhetsgrej/startspärrgrej som jag märkt på flera bilar.

Skulle förklara varför bilen startat när hon väntat en stund. Sannolikt vridit av tändningen under väntan.

Säkerställ det först.

Om den beter sig som beskrivet vid tjuvstopp av förare, TROTS man vrider av innan omstart, tycker jag det ska scannas efter felkoder.
Jag antar att bilen går normalt i övrigt.

Service med tändstift är ju aldrig fel, om det inte är gjort nyligen. Ofta hela 9000mil intervall på Iridiumstift som Toyota ofta har.

Stannar den bara under färd helt apropå är det felkodscanning som gäller.
Skriv svar