Lukt från AC - Avensis 2003

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Gurrasnurra
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 03 maj 2020, 13:29:17
Bilmodell: Avensis T25 Sedan
Årsmodell: 2003
PostOrt: Uppsala

Lukt från AC - Avensis 2003

Inlägg av Gurrasnurra »

Luktar konstigt när jag slår på AC:n, försvinner efter ett litet tag när man slagit av den igen. Kan det vara förångaren som läcker? Vet inte om AC:n fungerar, har inte kört bilen under de varmare dagarna i år men innan jag ställde av den i höstas funkade AC:n utan problem. Bilen har stått i kallgarage över höst och vintern.

Mvh
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Lukt från AC - Avensis 2003

Inlägg av Micke2 »

Kylmediat skulle läcka oavsett om AC går eller ej, och i så fall vara borta på enstaka dag.

Det kan vara bakteriepåväxt i evaporatorn.
Det finns rengöringsmedel för det.

Normala är annars tvärs om, dvs att en fuktig lukt kommer när AC stängs av under färd. Detta för att det blir just fukt eftersom AC avfuktar luften. Det är anledningen till varför det droppar vatten under bilen när man åkt i fuktigt varmt väder.
Gurrasnurra
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 03 maj 2020, 13:29:17
Bilmodell: Avensis T25 Sedan
Årsmodell: 2003
PostOrt: Uppsala

Re: Lukt från AC - Avensis 2003

Inlägg av Gurrasnurra »

Micke2 skrev: tis 05 maj 2020, 15:06:44 Kylmediat skulle läcka oavsett om AC går eller ej, och i så fall vara borta på enstaka dag.

Det kan vara bakteriepåväxt i evaporatorn.
Det finns rengöringsmedel för det.

Normala är annars tvärs om, dvs att en fuktig lukt kommer när AC stängs av under färd. Detta för att det blir just fukt eftersom AC avfuktar luften. Det är anledningen till varför det droppar vatten under bilen när man åkt i fuktigt varmt väder.
Okej, tack för svar!
Låter som att jag får göra rent evaporatorn. Har du nåt tips på bra rengöringsmedel/metod?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Lukt från AC - Avensis 2003

Inlägg av Micke2 »

Det finns spray för ändsmålet.
Du behöver inte ta isär något. Kanske ta ur kupefiltret och spraya där.
Följ instruktionen för produkten.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Lukt från AC - Avensis 2003

Inlägg av Glenn »

Både bilverkstäderna och AC-verkstäderna brukar kunna fixa detta billigt också, men numera finns det som sagt "hemmaprodukter" som löser problemet.

Det är ju ett väldigt vanligt problem.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Gurrasnurra
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 03 maj 2020, 13:29:17
Bilmodell: Avensis T25 Sedan
Årsmodell: 2003
PostOrt: Uppsala

Re: Lukt från AC - Avensis 2003

Inlägg av Gurrasnurra »

Tack för svar! Jag väntar på att få hem en spray och passar på att byta kupéfiltret på samma gång så hoppas jag det löser problemet :D
Skriv svar