Toyota Corolla T-sport, inget ventillyft på 4-6växel, hackig på låga växlar

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
htek
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 18 maj 2020, 15:01:01
Bilmodell: Corolla T-Sport
Årsmodell: 2005
PostOrt: Karlstad

Toyota Corolla T-sport, inget ventillyft på 4-6växel, hackig på låga växlar

Inlägg av htek »

Hej

Jag har fått problem med min Toyota Corolla T-sport 2006 192hk som gått ca 23k mil. Jag beskriver vad som hänt och hur jag hamnat här i hopp om att någon kanske har varit med om något liknande eller kan ge mig tips på hur jag ska gå vidare. Vill tillägga att jag inte har så mycket koll när det gäller saker under huven, nybörjare helt klart men vill lära.

Allt började med ett oljeläckage som efter en stund hittades av mekaniker på kedjespännaren som jag förstått är ett vanligt problem.
Han bytte O-ring på spännaren och hällde i en Oil-stop leak. Kamkedjan ställdes in så att den låg rätt.
När jag fick tillbaka bilen gick den otroligt bra, mycket tystare än tidigare och mer jämnt samt att ventillyften låg vid exakt 6000rpm.
Dock läckte bilen fortsatt olja från spännaren så en ny köptes från Toyota och monterades. Ytterligare en Oil-stop leak. Kamkedjan åter justerad i rätt markeringar.

Hämtade bilen, och den går sämre än när jag lämnade in den första gången. Hackig drift på låga varv, ventillyft på 1-3:ans växel men förskjuts från 6000rpm till ca 63000rpm från första till tredje växel. Inget lyft på 4:an men varvar förbi 7000rpm. 5:ans växel blir det kraftförlust vid 6000rpm och du kommer inte upp i högre hastighet än den du har när du når 6000rpm på 5:an.
Den läcker inte olja längre iaf. Inga felkoder.

Har tagit upp detta med mekanikern men han säger att allt är som det ska, uppenbart att han inte vill ta ansvar och jag får försöka lösa detta via annan verkstad. Är det någon som har någon idé eller tanke vad detta kan bero på.
Spontant känner jag att det kanske är den där Oil-stop leak han hällde i eller en felaktigt monterad kedjespännare men jag bara gissar.

Tacksam för all hjälp och tips som jag kan få.