Yaris startar inte

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
pextreme13
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 apr 2020, 18:48:42
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2006
PostOrt: Torslanda
Land (Country): Sverige

Yaris startar inte

Inlägg av pextreme13 »

Min dotter har en yaris -07 som beter sig märkligt, vrider hon nyckeln händer ingenting, låter hon nyckeln sitta i tändningslåset utan att röra den och trampar ner kopplingen så går startmotorn??
Några idéer?
Med vänlig hälsning,
Peter


Skickat från min iPad med Tapatalk
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Yaris startar inte

Inlägg av cheetah1 »

Toyota har haft några modeller där man måste hålla ner kopplingen för att kunna starta. Ganska dumt om du frågar mig, men så är det. Går startmotorn utan att nyckeln är i startläge kan det däremot vara något fel i tändningslåset. Inte superovanligt att själva kontaktstycket på tändningslåset slits ut med åren. Tyvärr svårt att komma åt, av förhoppningsvis förklarliga skäl.

Hade det varit något fel i startkretsen som kortsluter kablaget till solenoiden på startmotorn så hade den förmodligen inte brytt sig om kontakten till kopplingspedalen.
pextreme13
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 apr 2020, 18:48:42
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2006
PostOrt: Torslanda
Land (Country): Sverige

Re: Yaris startar inte

Inlägg av pextreme13 »

Ok, hon sätter i nyckeln och vrider på tändningen, instrument brädan är helt svart, rör inte nyckeln och trampar ner kopplingen och startmotorn snurrar, låter som låset i min värld men kommer inte hem själv förrän till helgen, ville bara reka lite om nån annan vart med om samma fenomen


Skickat från min iPad med Tapatalk
pextreme13
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 apr 2020, 18:48:42
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2006
PostOrt: Torslanda
Land (Country): Sverige

Re: Yaris startar inte

Inlägg av pextreme13 »

Då var jag hemma och har kikat lite på bilen, startade som vanligt på parkeringen min dotter fick lämna den på, körde hem den, skulle starta igen, stendöd, tar ut nyckeln, trycker ner kopplingen, startmotorn går igång men utan att starta, sätter i nyckeln trycker ner kopplingen o startmotorn går samtidigt vrider jag nyckeln till start och startmotorn stannar, måste vara tändningslåset eller vad är det som spökar??
Med vänlig hälsning,
Peter


Skickat från min iPad med Tapatalk
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Yaris startar inte

Inlägg av cheetah1 »

Vänta, går startmotorn när du trycker ner kopplingen när nyckeln inte ens är i tändningslåset?

Jag hoppas att det är kortis i tändningslåset, annars är det nåt som är väldigt fel. Det ska verkligen inte vara möjligt.
pextreme13
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 apr 2020, 18:48:42
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2006
PostOrt: Torslanda
Land (Country): Sverige

Re: Yaris startar inte

Inlägg av pextreme13 »

cheetah1 skrev:Vänta, går startmotorn när du trycker ner kopplingen när nyckeln inte ens är i tändningslåset?

Jag hoppas att det är kortis i tändningslåset, annars är det nåt som är väldigt fel. Det ska verkligen inte vara möjligt.
Jepp, nyckeln inte i, trycker ner kopplingen o startmotorn går


Skickat från min iPad med Tapatalk
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Yaris startar inte

Inlägg av cheetah1 »

Jag måste få fråga dig en sak, orelaterad till tråden - får du inte upp någon varning när du använder Tapatalk att inlägget måste godkännas av moderator innan det visas? Mitt intryck är att det främst är inlägg från Tapatalk som det ofta dyker upp dubbletter av. Jag klandrar dig inte på något sätt, i synnerhet om man inte får någon varning, utan jag är mest nyfiken på varför en del nya användare postar dubbletter av nästan vartenda inlägg, medan andra inte gör det alls.
pextreme13
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 apr 2020, 18:48:42
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2006
PostOrt: Torslanda
Land (Country): Sverige

Re: Yaris startar inte

Inlägg av pextreme13 »

Forumet funkar dåligt med tapatalk


Skickat från min iPad med Tapatalk
pextreme13
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 apr 2020, 18:48:42
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2006
PostOrt: Torslanda
Land (Country): Sverige

Re: Yaris startar inte

Inlägg av pextreme13 »

tar det på datorn istället, tapatalk funkar inget vidare med detta forumet.
får satsa på tändningslåset, är det besvärligt att byta? Var köpa nytt till vettigt pris?
Mvh,
Peter
DolbyAtmos
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 18 dec 2017, 20:15:48
Årsmodell: 0
PostOrt: Sverige

Re: Yaris startar inte

Inlägg av DolbyAtmos »

cheetah1 skrev: lör 06 jun 2020, 23:12:02 Jag måste få fråga dig en sak, orelaterad till tråden - får du inte upp någon varning när du använder Tapatalk att inlägget måste godkännas av moderator innan det visas? Mitt intryck är att det främst är inlägg från Tapatalk som det ofta dyker upp dubbletter av. Jag klandrar dig inte på något sätt, i synnerhet om man inte får någon varning, utan jag är mest nyfiken på varför en del nya användare postar dubbletter av nästan vartenda inlägg, medan andra inte gör det alls.
Nej, man får ingen sådan varning på Tapatalk tyvärr :thumbdown:
Skriv svar