Startproblem Avensis 09 batteri ok men går ej igång

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Isa70
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 17 jun 2020, 12:04:33
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 9
PostOrt: 77698

Startproblem Avensis 09 batteri ok men går ej igång

Inlägg av Isa70 »

Hej
Körde bilen hem som vanligt igår kväll
Allt ok fram till sista steget nät jag vrider nyckeln nu på morgonen (tror jag) och då dör startmotorn efter ca 1 sekund och allt slocknar, det knackar lite då hör jag nu efter att jag försökt med att ladda upp batteriet.

Hur kollar jag ev bränsleslang/bensinpump?
Har kollat säkringar o de är ok. Får inte upp locket till det som ska vara nr 1-8.
Har inte pumpat på gasen så inte blöta tändstift.

Vad kan jag kolla mer innan jag måste ringa bärgare o dra till verkstad... tacksam för tips.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Startproblem Avensis 09 batteri ok men går ej igång

Inlägg av cheetah1 »

Låter närmast som att batteriet totalt packat ihop. Är det ett originalbatteri från 09? Isåfall är det ganska rimligt. Toyota har bra originalbatterier som håller länge (tror de levereras av Yuasa, världens främsta blybatteritillverkare), men inte hur länge som helst. 11 år är läänge.

Inget slocknar om bränslepumpen ger upp, då slutar bara motorn gå.
Det knackar inget som startmotorn om en relevant säkring har gått, och inget annat skulle isåfall slockna (fast nu slocknar iofs normalt sett ganska mycket med nyckeln i startläge för att spara så mycket effekt som möjligt till startmotorn och för att skydda elektronik, men ändå).
Pumpa på gasen var dåligt på förgasarmotorer för 30 år sedan. Det är inget du behöver fundera på idag. Det löser iofs ingenting heller.

Oavsett, går inte motorn runt har det inte med bränsle att göra.
MrXY
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 jul 2020, 02:48:00
Årsmodell: 0
PostOrt: Hemligt

Re: Startproblem Avensis 09 batteri ok men går ej igång

Inlägg av MrXY »

Jag skulle i vart fall testa att byta tändstift innan jag ringde en bärgare. Varit med om samma problem på en avensis av genereation 2 och då rådfrågade jag en toyotamekaniker som sa att tändstiften kan vara utslitna.. Bytte och vips så startade den.
Skriv svar