Bränsleproblem

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
DanielJ
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 03 jul 2020, 14:39:09
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 7
PostOrt: Växjö

Bränsleproblem

Inlägg av DanielJ »

Hej!
Jag har en toyota Yaris -07 som jag märkte började läcka bensin undertill. Kollade slangen och den hade spruckit i ena änden. Så jag kapade bort 3-4cm av slangen och kunde fästa den igen. Efter detta så började bilen att "hacka" när jag kör och står man still så dör motorn helt ibland. Jag är inte särskilt bra på bilar men jag upplever det som att motorn inte får tillräckligt med bensin.
Dock uppstår detta problem endast när jag har tankat mer än halvfullt. Så länge det är under halv tank så fungerar bilen utmärkt!
Någon som har någon ide eller tips? Tacksam för svar.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bränsleproblem

Inlägg av cheetah1 »

Det låter som att du haft två fel samtidigt, lagat det ena, vilket sen har gjort att det andra märks.

Det sitter en vakuumventil i tanklocket som ska släppa in luft när nivån sjunker i tanken. Denna kan kärva, fastna eller bli igensatt. Löses genom att du byter tanklock. Kan lösas temporärt (och diagnostiseras) genom att du inte skruvar åt tanklocket helt. Tänk dock på att inte fylla tanken allt för full, eftersom det riskerar att spilla över. Och ingen rökning i närheten, eftersom kolkanistern inte längre gör sitt jobb, utan du släpper ångor rakt ut i atmosfären.
DanielJ
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 03 jul 2020, 14:39:09
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 7
PostOrt: Växjö

Re: Bränsleproblem

Inlägg av DanielJ »

Har testat att köra utan tanklocket men problemet kvarstår tyvärr ändå 😔
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bränsleproblem

Inlägg av cheetah1 »

Attans.

Hang on, vilken slang? En av bränsleslangarna (bör finnas två) eller änden på påfyllningsröret?
Men jag vet inte riktigt vad nivån skulle ha med nåt att göra om det var en av bränsleslangarna kortades.Tänkte för ett ögonblick att du skulle kunna lyckas få in luft i bränsleledningen, vilket skulle ge fenomenet du beskriver, men det borde inte påverkas av nivån, och framförallt, moderna bilar har en matarpump i tanken, så du har övertryck i ledningen till motorn. Således borde det läcka ut soppa ur en läcka, inte suga in luft...
DanielJ
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 03 jul 2020, 14:39:09
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 7
PostOrt: Växjö

Re: Bränsleproblem

Inlägg av DanielJ »

lämnade in den på toyota och dem hittade ingenting när dem felsökte, inga felkoder alls.....
Skriv svar