T27 bromskolv

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ol85
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 04 jul 2020, 12:06:42
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: Lidingö
Land (Country): Sverige

T27 bromskolv

Inlägg av ol85 »

Hej!

Ämne: En kärvande kolv i bakbromsens ok. Avensis(T27) -10.
Hur får man kolven att gå in i oket igen? Roteras kolven in(håll?) eller trycks den endast in med sk bromskolvsverktyg.?

tacksam för återkoppling.
MrXY
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 jul 2020, 02:48:00
Årsmodell: 0
PostOrt: Hemligt

Re: T27 bromskolv

Inlägg av MrXY »

Öppna nippeln på bromsoket där du fyller på bromsvätska och sen tryck in den försiktigt med en stor polygrip. Sen får du lufta det bromsoket igen.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: T27 bromskolv

Inlägg av cheetah1 »

Du behöver inte lossa luftningsnippeln för att pressa tillbaka kolven, vätskan hittar tillbaka till vätskebehållaren. Däremot måste man som du gissar skruva tillbaka bakbromsarnas kolvar på T27, då dessa har fått handbroms inbyggd i oket (du bör kunna notera att handbromswiren ansluter till oket). Skruvfunktionen är handbromsens självjustering som du genom att skruva tillbaka återställer.
Linus_
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 19 nov 2020, 21:16:28
Årsmodell: 0
PostOrt: Hult

Re: T27 bromskolv

Inlägg av Linus_ »

Jag hänger på här då jag har en T27 också årsmodell -10.

Kan jag byta bromsbelägg själv även med elektronisk parkeringsbroms? Är det både vänster- och högervarv eller vad gäller?
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: T27 bromskolv

Inlägg av Johnny Blade »

Stäng först av den automatiska p-bromsen.Jag får för mig att den är högervarv på båda sidorna,det märks ju om kolven går in eller ut när man vrider på den.
Sist så bromsar du ut kolven innan p-bromsen läggs i.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar