Bedöma skick, Rav4 2004

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Bahbot
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 10:47:22
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2004
PostOrt: 14151

Bedöma skick, Rav4 2004

Inlägg av Bahbot »

Hej!

Mitt första inlägg i forumet, beklagar om jag hamnat snett. Frun och jag har siktet inställt på en begagnad Rav4 av generation II eller III. Hennes första bil var en Rav4 3d av generation I, som hon älskade. Jag lockas av tillförlitligheten och det relativt kompakta formatet.

Vi tittar på en 2004, bensin, automat, just nu. Maskinellt och elektroniskt känns den bra, går smidigt och fint och inga felkoder. Men den har en del fysiska brister. Skulle behöva hjälp med att bedöma hur allvarliga de är.

1. Bromsskivorna runtom behöver bytas inom ungefär ett år, enligt besiktningsmannen. Tunna. Dyrt, men känns ändå okej, det är slitdelar.

2. Avgassystemet läcker lite både framför och bakom sista kopplingen/muffen på röret. Inte underkänt nu, men hur stort problem är det? Kan man byta bara en del av systemet eller är det lika bra att utgå från att allt är i behov av byte?

3. Kraftig rost på förarstolens fästen i golvet, lite på passagerarstolen. Udda. Ska man oroa sig över det?

4. En tvärbalk vänster fram är rostangripen. Inte den längsgående, men en kortare del som går inåt i vinkel från denna. Ok nu, men inom något/några år kommer den att vara kexig, konstaterade besiktningsmannen. Detta bekymrar mig. Kan man åtgärda det nu och förhindra eller fördröja processen? Kostsamt? Rost i underredet ger mig obehag och jag tyckte att det visuellt var ganska mycket rost undertill. Men, gammal bil, det kanske är normalt?

5. Förardörren stannar inte längre i några mellanlägen. Lutar det lite så glider den upp eller igen. Problematiskt att åtgärda? En firma jag pratade med vågade inte ge någon prognos, då det enligt dem antingen kan vara gångjärnet som är trasigt, eller plåten det sitter i.

Är det något särskilt man borde känna till kring Rav4 2004 i övrigt?

Alla tips mottages med tacksamhet!
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Bedöma skick, Rav4 2004

Inlägg av Micke2 »

Vi hade en sådan 2002'a som andra bil i många år utan större bekymmer.
Nedan svar är baserat på erfarenheter därifrån,

1 = Rätt. Bromsdelar är slitagedelar, och heller inte så svårt för en gör-det-självare. Du kanske känner nån?
Delarna är inte så dyra, men arbetskostnad drar iväg.

2. Seriöst är ju att byta allt från kat och bakåt. Hela systemet är tre delar +kat. Troligen behöver du mellan och bakre delen.
Kostar dock en ganska vacker slant. Kolla aktuellt pris på delarna och ha kostnaden med i budgeten. Arbetskostnad tillkommer givetvis.

Alternativ?
Jag ersatte från flexböjen invid bakdiffen, till bakre dämparen med universalrör. Kapade alltså helt bort den skarven med flänsar så universalröret fick täta utanpå kvarvarande rören medelst muff och klämma. Funkade finfint. Det var bara själva flexen och rörskarven som var dåliga. Rören var hur bra som helst.
Men, den lösningen kanske inte en verkstad gör....

3.Själva stolsfästena ytrostar på dom där.
Jag tog loss dom och målade om dom när jag köpte den.
OBS att bilen då "bara" var ca 10år gammal, men dom såg väldigt tråkiga ut.
Säkerligen är spaken för tankluckan lika tråkig att titta på. Det var våran, så den målades också.

4. Det låter INTE bra. Är det inte allt för långt gånget, kan det gå att bromsa (inte stoppa) med bra behandling, men detta är oerhört svårt att bedömma utan att skrapa eller knacka.
Omöjligt att svara på konsekvenser/hur länge det håller över forum. Inte ens med bild. Jag vågar då inte.

5. Det var lika på den vi hade.
Jag konstaterade att det inte var en superenkel fix, så därför lät vi det vara.


Andra ägarupplevelser från 2012-2019 (ca 14k till ca 25k mil)

Lite väl bullrig i hastigheter över 90km. Vägljud bakifrån främst, men också hela 2500varv i 90 gör att motorn surrar lite. (Obs manuell. Automaten kan skilja)

På det hela taget var det en bra bil, som var lättkörd, främst i stadstrafik. Krånglade mycket sällan.
Rostade inte i karrossen. (Skruvförband däremot...)
och såldes med liten tår i ögat till förmån till nyare Rav4 IV.
Bahbot
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 10:47:22
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2004
PostOrt: 14151

Re: Bedöma skick, Rav4 2004

Inlägg av Bahbot »

Tack Micke, för mycket användbara svar.

Jag tror att vi passar på det här exemplaret och fortsätter leta. Som du skriver var körupplevelsen väldigt behaglig i stad. Hade ingen riktig möjlighet att prova motorväg, bara en kortare sträcka. Men bekväm för långkörning, om man vill dra på bilsemester?

Du som har levt även med senare modell, jag kan uppleva den som väldigt stor jämfört med II, som i sin tur inte är liten, om man jämför med min snart pensionerade S70. Den känns inte, klumpig, i jämförelse? För oss som bara är två för det mesta, tycker jag IV är lite överdimensionerad, medan II är precis lagom.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Bedöma skick, Rav4 2004

Inlägg av Micke2 »

Bahbot skrev: mån 06 jul 2020, 17:54:46
Du som har levt även med senare modell, jag kan uppleva den som väldigt stor jämfört med II, som i sin tur inte är liten, om man jämför med min snart pensionerade S70. Den känns inte, klumpig, i jämförelse? För oss som bara är två för det mesta, tycker jag IV är lite överdimensionerad, medan II är precis lagom.
Jag har inte ägt någon Rav4 III, men provkört några stycken. Den har kvar smidigheten och 6vxl låda gör den mindre surrig för den är högre växlad. Vägljudet var kvar. Något rymligare.

Vi hoppade rakt på gen4 och det är en helt annan bil, bokstavligt och bildligt, och detta är våra synpunkter så här långt:

(offtopic, men TS frågade)

IV är större än II och III, men ännu mycket lättkörd. Dock mindre smidig när det är trångt. Man upplever den som svårparkerad som ovan med bilen. Svårt att få känslan var bilen slutar. Upplevs också som slöare (2.0 bensin manuell) än II'an med 2.0 bensin manuell. Visst skiljer det på vikten. Den något större bensinmotorn är nog roligare att köra. (Ovanlig här, men vanligare i USA baserat på vad jag sett själv)
Eller Dieseln då.
Men 0.76lit/mil på så stor SUV med bensinmotor är ganska bra.(uppmätt vid pump stämmer bra med färddator. Skatten är ca 1500kr'ish.
II'an ville ha över 1dl mer/mil.

IV'an är en trevligare bil än II generellt.
Mycket bekvämare rymligare och tystare än II'an, även om nuvarande andra bilen (V70 från 2005) är betydligt tystare än Rav4 IV.
(Jag jämför nu Rav4 II med en 11år nyare Rav4 IV. Orättvist, så klart)

Men är ni bara två stycken är II'an ganska lagom.
Betydligt äldre med alla nackdelar det drar med sig men också billigare i inköp.
Skriv svar