Celica st202 överhettas

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
LHZ-44
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 04 okt 2019, 16:28:57
Bilmodell: Celica ST202
Årsmodell: 1994
PostOrt: Kolmården
Land (Country): Sverige

Celica st202 överhettas

Inlägg av LHZ-44 »

Hej har upptäckt ett problem med min 94a ST202, den överhettas och dricker mycket kylarvätska.

Grejen är att det hände bara sådär, hade åkt hem från jobbet och skulle sedan iväg till en kompis och hinner åka cirka 15 minuter och ser att tempmätaren nästan är vid det röda sträcket.

Har spolat ur kylsystemet och fyllt på med ny kylarvätska men den överhettas ändå, om jag öppnar kylarlocket efter bilen har svalnat så behöver jag fylla på i kylaren igen för att den inte ska överhettas men efter ett tag så börjar den igen.

Har lämnat in den på trygghetsservice och då kollade toyota ifall kylaren läckte men det sa dom inget om så skulle uppskattas enormt om ni som är lite mer kunniga än mig skulle kunna ge mig tips på vad det skulle kunna vara
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Celica st202 överhettas

Inlägg av Micke2 »

Synd att du aldrig testade värmen.
Varför?
Är det dålig/ingen cirkulation på kylvätskan får du symptomen du beskriver, och, naturligtvis ingen eller mycket dålig värme från elementet som det inte är självcirkulation igenom att tala om.

Överhettning och ingen värme = vattenpump som inte gör sitt jobb. Eller frusen kylvätska, men det stämmer inte med årstiden.

Överhettning OCH värme = termostat som inte öppnar eller tät/dålig kylare.


Att den dricker kylvätska.
Du ser inte att den läcker ut någonstans?
Kan också vara inne i bilen om det är elementet.
Kan också pressas ut via lockets övertrycksventil.

Om så mycket kylvätska går in i förbränningskammaren på så kort tid via tex dålig topplockpackning borde du lämna Londondimma bakom bilen.
Vit Rök å det vådligaste....

Jag, tror det är vattenpumpen.
Skriv gärna vad felet var.
LHZ-44
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 04 okt 2019, 16:28:57
Bilmodell: Celica ST202
Årsmodell: 1994
PostOrt: Kolmården
Land (Country): Sverige

Re: Celica st202 överhettas

Inlägg av LHZ-44 »

Hej om jag märker att tempmätaren går upp och sätter på full värme i bilen så sjunker den till normal temperatur igen och det kommer värme.

Körde bilen igår och då började den bli varm sedan idag när jag kollade kylarvätskan i kylaren så var nivån bra, behövde inte fylla på något.

Kommer heller ingen vitrök ifrån bilen när jag kör.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Celica st202 överhettas

Inlägg av Micke2 »

Jasdå, det blev värme.
Ok.
Har du känt om kylaren blir varm alls?
Inte bara högst upp, utan framförallt den lägre placerade av slangarna som är returen till motorn. Den ska aldrig bli het. Då fungerar inte kylaren.

Naturligtvis kan det vara tråkigare fel som topplockspackning osv...
Vit Rök är vanligt symptom när kylvätska går in i cyl, men det kan ta sig andra uttryck också. Tex överhettning.
Kompression som går ut i kylsystemet, olja i vattnet, vatten i oljan, osv... Det går inte alltid in och förbränns. Det spekulerade jag i bara för att vatten försvann spårlöst.

Samma med vattenpumpen.
Skolexempel är att värmen uteblir, men därmed inte sagt att det är uteslutet med andra symptom.
Dock, har dom jag fixat med havererad vattenpump (lossnat skovelhjul) inte haft värme. Men Men...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica st202 överhettas

Inlägg av Glenn »

plocka loss den tunna slangen på kylaren som går ner i locket i expansionstanken, kolla att det inte är igensatt nåsntans, inte i nippeln till kylaren, inte i slangen, inte i vinkelnippeln i locket pp expansionskärlet, inte i "sugslangen". Kolla också att det faktiskt finns ett sugrör som går ner under vätskeytan i tanken i locket.

När jag hade stopp i där uppförde sej min ST202 ungefär likadant, höll på att bli tokig innan jag hittade felet..

Jag är inte van vid "japanska" kylsystem som inte har trycksatt expansionstank så jag förstod först inte exakt hur det fungerade, efter att ha klurat ut det insåg jag att om det är stopp där så fungerar det inte som tänkt, när det blir varmt kan inte överskottsvätskan tryckas ut och lämnar då kylsystemet i ångform genom övertrycksventilen, dessutom kan inte systemet suga upp vätska när dte är kallt, det blir pannkaka av allting.


..Om det är det felet BORDE ju toyota ha hittat det dock, men kolla, det var det som strulade på min, värt att notera är att jag fick använda en borr (som jag snurrade med fingrarna dock) för att få ur skiten ur både röret på kylaren och i vinkelnippeln i locket.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Celica st202 överhettas

Inlägg av Micke2 »

Föregående kan absolut förklara förlusten av kylvätska.
Men skulle den verkligen överhetta av det?
Skulle det påverka cirkulationen så pass?

Jag säger inte att det är fel, utan bara undrar.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica st202 överhettas

Inlägg av cheetah1 »

Brist på kylvätska skulle ju förklara att den blir varm, men inte att den blir varm när det inte är brist.

Finns ju dock inget som säger att den, på grund av dålig cirkulation (vattenpump eller igensatt kylare), blir varm, och eftersom slangen också råkar vara igensatt så trycker den ut det som ånga istället. Jag menar, slangen till expansionen kan kanske vara tillräckligt öppen för att det vid normala tryck och flöden ska fungera, men eftersom bilen nu inte kyler som den ska så blir flödena större och den igensatta slangen räcker inte till, så trycket sticker..

Det är inte ovanligt alls att man hittar flera mer eller mindre relaterade fel när man felsöker ett symptom på bilar, tycker jag.
LHZ-44
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 04 okt 2019, 16:28:57
Bilmodell: Celica ST202
Årsmodell: 1994
PostOrt: Kolmården
Land (Country): Sverige

Re: Celica st202 överhettas

Inlägg av LHZ-44 »

Micke2 skrev: tor 23 jul 2020, 16:41:32 Jasdå, det blev värme.
Ok.
Har du känt om kylaren blir varm alls?
Inte bara högst upp, utan framförallt den lägre placerade av slangarna som är returen till motorn. Den ska aldrig bli het. Då fungerar inte kylaren.

Naturligtvis kan det vara tråkigare fel som topplockspackning osv...
Vit Rök är vanligt symptom när kylvätska går in i cyl, men det kan ta sig andra uttryck också. Tex överhettning.
Kompression som går ut i kylsystemet, olja i vattnet, vatten i oljan, osv... Det går inte alltid in och förbränns. Det spekulerade jag i bara för att vatten försvann spårlöst.

Samma med vattenpumpen.
Skolexempel är att värmen uteblir, men därmed inte sagt att det är uteslutet med andra symptom.
Dock, har dom jag fixat med havererad vattenpump (lossnat skovelhjul) inte haft värme. Men Men...
Var ute och körde bilen idag inte en lång stund men den gick upp till arbetstemp, jag kände på den slangen som går på uppe vid kylaren vid kylarlocket och den var varm och kollade även den som går på där nere vid kylaren och även den var varm. Vad skulle det kunna vara? Termostaten?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Celica st202 överhettas

Inlägg av Micke2 »

Bara till arbetstemperatur?
Inte över?
Toyota går fort upp till arbetstemperatur. Det är mina erfarenheter.

Men, nedre slangen ska aldrig bli så varm.
Övre slangen är för het att ta i mer än en sekund när motorn är i drifttemperatur och termostaten öppnat. (Brukar öppna runt 90' ca)

Ibland sitter termostaten vid returen i motorn, men det spelar ingen roll för temperaturskillnaden på tur och retur till kylaren.

Nedre slangen (retur) ska vara betydligt svalare.
Absolut kännbar skillnad mot övre (tur). Oavsett hur länge man kört.

Om kylaren blir varm (eller hur?) så har termostaten öppnat och fungerat.
Skriv svar