Verso 1.8 manuell 2011 startar inte efter check VCS

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Madmatz
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 02 aug 2020, 21:59:13
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2011
PostOrt: Borås
Land (Country): Sverige

Verso 1.8 manuell 2011 startar inte efter check VCS

Inlägg av Madmatz »

När jag efter körning svängde in på garageuppfarten blev styrningen plötsligt trög och felmeddelandet "CHECK VSC SYSTEM" visades på instrumentpanelen. Motorn dog därefter och sedan gick det inte att starta bilen förrän efter ca 15 minuter, då kunde jag köra den ca 50 meter men sedan blev den trögstyrd igen och dog. Luktade lite bränt från vänster fram. Jag laddade batteriet fullt med en CTEK-laddare och provade sedan att starta, men den tänder inte. Nu visas inte längre "CHECK VSC SYSTEM". När jag körde självtest via ACC med knappen för AUTO och återcirkulering nedtryckt och sedan slog på tändningen så står det bara 00 i temp. Använde sedan en enkel OBD-läsare och appen Torque, men detta gav inga felkoder. Någon som har tips på vad som kan ha hänt? Bränslepump? Säkringar? Bilen har gått 11 000 mil och är fullservad på märkesverkstad.
Madmatz
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 02 aug 2020, 21:59:13
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2011
PostOrt: Borås
Land (Country): Sverige

Re: Verso 1.8 manuell 2011 startar inte efter check VCS

Inlägg av Madmatz »

Då acc, stereo funkar men startmotor inte klickar eller drar runt samt jorden till batteriet är hel gissar jag att det är något med startmotorn, kanske ett kabelbrott.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Verso 1.8 manuell 2011 startar inte efter check VCS

Inlägg av cheetah1 »

Jaa, det lär ju vara elservo på en 2011, om servon, oavsett anledning, blir strömlös, lär ju halva instrumentbrädan tändas upp med varningslampor, för då slutar väl hälften av bilens säkerhetsfunktioner fungera. En elservo drar mycket ström, så det är kanske inte helt otänkbart att strömmatningen till startmotorn, eller åtminstone solenoiden, skulle kunna vara gemensam. Alternativt att det är nån huvudsäkring / kabel till denna som matar flera grejer som är trasig / glappar. Jordfel är inte fel att kolla upp heller. Kolla upp de jordpunkter som kommer direkt från säkringslådan först. Kolla även jordflätan mellan motor och kaross. Inte heller fel att titta på batterianslutningarna så dessa sitter bra fast och är rena och oxidfria. Kolla även batteriets jordanslutning. Batteriproblem skulle dock inte riktigt förklara varför bilen dog.

Ett elfel skulle också förklara varför du inte får ut någon felkod med ELM327-dongeln, dessa kan (i stor sett, på de flesta fabrikat) enbart läsa ut felkoder i drivlinan. Antisladd och servostyrning kan den inte läsa nåt från. Not: Självtesten i ACC-panelen är enbart för klimatanläggningen.

På vilket sätt luktar det bränt? Skulle du karakterisera det som varm el/elektronik (plastaktigt), eller mer som bränt gummi? Min spontana tanke när jag först läste ditt inlägg var att det skulle vara nåt med laddningen, även om jag får erkänna att det känns mer långsökt ju mer jag tänker på det. (Generatorn drivs av en gummibaserad rem).
Madmatz
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 02 aug 2020, 21:59:13
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2011
PostOrt: Borås
Land (Country): Sverige

Re: Verso 1.8 manuell 2011 startar inte efter check VCS

Inlägg av Madmatz »

Tack för svaret! :-) Lukten var som varm el/elektronik (plastaktigt). Jag ska bärga bilen till en väns verkstad imorgon , han är bra på bilelektronik.
Madmatz
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 02 aug 2020, 21:59:13
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2011
PostOrt: Borås
Land (Country): Sverige

Re: Verso 1.8 manuell 2011 startar inte efter check VCS

Inlägg av Madmatz »

Bärgaren fick igång den med starthjälp, tog med den till verkstaden för vidare koll.
Skriv svar