Att själv byta olja vid OKQ8 lyft

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Gammaray
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 23 jul 2019, 12:14:07
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2006
PostOrt: Uppsala

Att själv byta olja vid OKQ8 lyft

Inlägg av Gammaray »

Det verkar vara ingen vagn där man skulle sätta uppsamlingskärlet för spilloljan. Hur har man tänkt att kärlet skulle sättas? Den enda möjligheten är väl att hålla det upp med händerna när oljan rinner ut. Med det kan ju ta en stund...
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Att själv byta olja vid OKQ8 lyft

Inlägg av tobo »

Jo, så är det även på den OK-mack jag använder mig av. Brukar hålla upp kärlet (hink) typ första minuten tills flödet lugnat ned sig något och bestämt sig slutligt för att komma åt ett visst håll. Då ställer jag ned hinken på golvet och låter det rinna färdigt (och gör ev. något annat under tiden).
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Att själv byta olja vid OKQ8 lyft

Inlägg av Glenn »

Förr hade dom ju sådana där smidiga tunnor med uppsamlare, men dessa toigs bort "av miljöskäl".

Vet att jag diskuterade det med dom då och det var uppenbart att de på macken gjorde det på order uppifrån och egentligen höll med om att det var korkat, jag frågade om man fortfarande fick byta olja, ja absolut, inga problem..

Så istället brukar jag ställa ett uppsamlingskärl på en av deras soptunnor med lock som man rullar under bilen, detta gör ju att man spiller mycket mer än den gamla lösningen men allt är ju ett spel för gallerierna ändå..


Man får vara glad att dom över huvud taget har lyftplatser kvar, på min lokala OKQ8 hade dom en gång i tiden sex lyftplatser och sex ickelyft, sen plötsligt var detbara två lyftplatser och dom tog bort högtryckstvättarna på dessa (vilket iofs var bra då lyftplatserna ofta var upptagna av folk som tvättade bilen innan), och nu sen 4-5 år tillbaka finns det bara EN lyftplats..

Känns som en tidsfråga innan även den är borta.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Gammaray
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 23 jul 2019, 12:14:07
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2006
PostOrt: Uppsala

Re: Att själv byta olja vid OKQ8 lyft

Inlägg av Gammaray »

Tack för svaren. Ja, låter konstigt. Och har kan man ens lycka hålla uppsamlaren uppe när man måste öppna pluggen? Det behövs två människor utan en vagn eller liknande för uppsamlaren.

Och hur hanterar man med det gamla filtret? Kan man bara slänga det till sopkorget? Jag tyckte det var ingen speciell plats för dom där när jag besökte för att se hur systemet fungerar.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Att själv byta olja vid OKQ8 lyft

Inlägg av tobo »

På min OK-mack har de som en vanlig diskbänk med vask (kopplad till en tank får man då förmoda) i vilken man häller ut den gamla oljan. Bredvid, en plåttunna där man kan kasta det gamla oljefiltret (de flesta brukar dock först lägga det och rinna av en stund i vasken). Det är samma här att tidigare var det många lyftar, men sedan ett antal år är det reducerat till en enda (och fem tvättplatser). Jag brukar lossa oljepluggen med spärrskaft/hylsa. Sen vrider jag de sista varven för hand hållande i hylsan (då bränner man sig inte). Håller hinken i andra handen. Sen får man ju alltid lite olja på vridhanden precis när pluggen släpper, men det är inget att göra något åt. Har inte kommit på något bättre.
Senast redigerad av tobo den ons 19 aug 2020, 21:38:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Att själv byta olja vid OKQ8 lyft

Inlägg av Glenn »

Samma hos min lokala okq8, "vasken" för olja och tunnan för filter finns kvar, dom har dessutom en vagn när man får kasta bildelar, brukar vara mest avgassystem där.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Gammaray
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 23 jul 2019, 12:14:07
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2006
PostOrt: Uppsala

Re: Att själv byta olja vid OKQ8 lyft

Inlägg av Gammaray »

Av två lyft bara en fungerade. Det var mycket gammal spillolja på golvet under lyftet så det rekommenderas att tänka vilka skor man använder. Med två personer det gick ändå relativt smärtfritt. Jag tycker att det kom ut mer från filterstället än när man har använt bilramp för att byta olja. Kanske med rampen rinner mer olja till oljebottnen och mindre blir kvar när man lossnar filtret.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Att själv byta olja vid OKQ8 lyft

Inlägg av Glenn »

Beror ju på var pluggen sitter, på saabarna är det ju så smart att den sitter i bakkant (mot kupen) av trådet så man får ut ännu mer olja om maqnn hissar bilen fram när man byter olja :) ..på celicorna är det inte så så där brukar jag byta på OKQ8.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Att själv byta olja vid OKQ8 lyft

Inlägg av Dale »

Eller så byter man oljepluggen och slangar ur oljan
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Att själv byta olja vid OKQ8 lyft

Inlägg av Neblade »

Dale skrev: fre 21 aug 2020, 18:42:00 Eller så byter man oljepluggen och slangar ur oljan
...
Nice, har du sån på någon av dina bilar? :)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar