Corolla -91 rycker / gungar fram vid gaspådrag och motorbromsning

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Jooohan
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 02 sep 2020, 22:11:32
Årsmodell: 0
PostOrt: Piteå

Corolla -91 rycker / gungar fram vid gaspådrag och motorbromsning

Inlägg av Jooohan »

Hej

Har nyligt införskaffat en Corolla -91 med 14000 mil på mätaren. Inte gått jätte mycke sista åren. Problemet är att när kör iväg och lägger i tex 2an så rycker/gungar den fram en stund, blir även likande om man ligger och smyger på tex 2an på lägre varvtal och släpper gasen. Känns spontant inte som något tändningsfel då jag inte upplever någon misständning utan mer som att något kanske är slitet. Någon som känner igen felet?

Går som en klocka annars, riktigt pigg.

Motor 4A-FE 16v EFI
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Corolla -91 rycker / gungar fram vid gaspådrag och motorbromsning

Inlägg av cheetah1 »

När man hör nåt sånt tänker man på gamla bilar från 70-80-talet som rullat riktigt långt. Då brukar det främst vara motorkuddar man vill titta på, men även andra glapp i drivlinan kan orsaka fenomenet. Din bil har dock gått så lite att jag snarare skulle titta på uttorkat gammalt gummi hellre än uppslitna kugghjul..
Jooohan
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 02 sep 2020, 22:11:32
Årsmodell: 0
PostOrt: Piteå

Re: Corolla -91 rycker / gungar fram vid gaspådrag och motorbromsning

Inlägg av Jooohan »

cheetah1 skrev: ons 02 sep 2020, 22:40:04 När man hör nåt sånt tänker man på gamla bilar från 70-80-talet som rullat riktigt långt. Då brukar det främst vara motorkuddar man vill titta på, men även andra glapp i drivlinan kan orsaka fenomenet. Din bil har dock gått så lite att jag snarare skulle titta på uttorkat gammalt gummi hellre än uppslitna kugghjul..
Jo det kan mycket väl vara så. Har funderat lite hur man ska förklara felet men det är svårt. Ungefär som att man skulle bromsa och gasa om vartannat så den börjar gunga/rycka/hoppa :D
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Corolla -91 rycker / gungar fram vid gaspådrag och motorbromsning

Inlägg av Glenn »

SKitigt/kärvande/dåligt spjällhus orsakar detta på vissa bilar också, vet inte om det blir så på corolla :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Kal
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 27 jun 2017, 15:56:01
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2003
PostOrt: surte

Re: Corolla -91 rycker / gungar fram vid gaspådrag och motorbromsning

Inlägg av Kal »

För många år sedan hade jag en corolla med 4A-fe motorn. Särskilt när den var kall och på riktigt låga varv kunde den rycka. Min upplevelse var att insprutarna duttade in bränsle till och från. Jag såg i dokumentationen att tidigare ägare lämnat in den för samma symptom. När jag själv pratade med en Toyotamek menade han att det är troligtvis bara att leva med, det var en effekt av att Toyota försökt få motorn att dra så lite bränsle som möjligt.
Skriv svar