Yaris Låsmekanism baklucka

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Fall
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 04 nov 2020, 15:53:06
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Yaris Låsmekanism baklucka

Inlägg av Fall »

Hej,

Jag har precis skaffat mig en Yaris 1.0 -2010.
Säkert en kanonbil, men har kommit på en dålig start. Vid provkörning tog soppan slut och under tiden vi inväntade reservdunk drog batteriet ur :lol:
Oavsett fick den följa med hem.
Dagen efter skulle jag plocka ur vinterdäcken ur bagaget. Gick fint att öppna/stänga en gång, men sedan strejkade öppningsknappen.

Smått vansinnig lyckade jag öppna luckan genom att peta väck det lilla täcklocket i panelen och öppna manuellt.
Plocka bort panelen och en liten plast bit mellan själv låscylindern och låsmekanismen var lös.
Nu ditsatt med ett par små buntband, men det känns som en ytterst labil lösning.

Har letat på nätet men vad det verkar lyckas jag bara hitta antingen låskistan (som man ju trycker in) eller den del som "griper om underkanten" inte plastskiten där imellan. Troligen är det någon del som hållet min lilla lösa svarta plast bygel på plats som saknas...

Någon som har erfarenhet av liknande eller kan tipsa om vad delen jag söker kan heta?
Jag kan komplettera med foto lite senare om det behövs.

Mvh
Fall
Fall
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 04 nov 2020, 15:53:06
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Yaris Låsmekanism baklucka

Inlägg av Fall »

Hej igen,

Bumpar min egen tråd efter ytterligare lite efterforskningar.
Jag satte dit den del som trycker på plåtbläcket med buntband (aka. kattstrypare), en lösning som fungerar men med slumpmässiga och begränsad livslängd. Första gången höll det 1 vecka och ungefär tio öppningar. Inte så smidigt.

Det verkar som plastgrejen som skall hållas fast i orginalutförande skall sitta med en stålring omkring sig.
Se bilden på första sidan i denna bild: http://i230.photobucket.com/albums/ee10 ... -00100.jpg
På engelska kallas den "snapp ring", antar att det heter snäppring eller spännring på svenska.

Frågan är var jag kan få tag på en sådan?
Någon som känner till en skrot med ett lager av Yaris 2010? :D

Tacksam för all hjälp...

Mvh
Fall
Skriv svar