Yaris -05, Centrallås, bakre skyltbelysning, samt oljebyte växellåda.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
nboom
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 04 nov 2020, 17:55:35
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 5
PostOrt: 43992

Yaris -05, Centrallås, bakre skyltbelysning, samt oljebyte växellåda.

Inlägg av nboom »

Hej,
Jag har nyss köpt en Yaris -05 till dottern att övningköra med. Har aldrig ägt Toyota förut. Jag har tre problem.

1) Centrallåset fungerar inte på höger bakdörr. Hur lossar jag plastkåpanså jag kan kika på det? Verkar vara fönsterhissveven som måste lossas?
2) Glödlampan till skyltbelysningen behöver bytas. Jag kan inte tolka instruktionsboken och är rädd att göra sönder plastkåpan. Hur gör man?
3) Tutan fungerar inte. Det finns spänning i ledningen som går till tutan. Jag köper väl en ny på skroten tänker jag. Eller?
4) Jag tror det behövs bytas olja i växellådan. Någon som har lite bilder eller kan skriva några rader om var nivå-, samt påfyllningsskruven sitter?

Tacksam för hjälp!
mvh Niclas
nboom
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 04 nov 2020, 17:55:35
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 5
PostOrt: 43992

Re: Yaris -05, Centrallås, bakre skyltbelysning, samt oljebyte växellåda.

Inlägg av nboom »

Jag kröp under bilen och tog en bild. Tog även en uppifrån?
Är någon av de rödmarkerade skruvarna till för avtappning, påfyllning eller nivåkontroll? (för olja i växellådan)
vxlåda.jpg
vxlåda.jpg (504.59 KiB) Visad 4988 gånger
vxlåda2.jpg
vxlåda2.jpg (562.57 KiB) Visad 4988 gånger
Någon som vet?
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Yaris -05, Centrallås, bakre skyltbelysning, samt oljebyte växellåda.

Inlägg av Neblade »

nboom skrev: sön 15 nov 2020, 20:07:54 Jag kröp under bilen och tog en bild. Tog även en uppifrån?
Är någon av de rödmarkerade skruvarna till för avtappning, påfyllning eller nivåkontroll? (för olja i växellådan)

Någon som vet?

Första bilden ser ut som avtappning, ska sitta en liknande plugg längre upp. Normalt sett 24 mm grepp om jag minns rätt.
Påfyllning brukar ske med slang och tratt till nivåpluggen som sitter på sidan, eller det är åtminstone så jag gör.
Vet inte om denna bild är till hjälp? (Tror det är samma växellåda? annars får du gärna ge mer info om bilen så kan jag kolla noggrannare.)
tcs_yaris.jpg
tcs_yaris.jpg (137.54 KiB) Visad 4986 gånger
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
nboom
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 04 nov 2020, 17:55:35
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 5
PostOrt: 43992

Re: Yaris -05, Centrallås, bakre skyltbelysning, samt oljebyte växellåda.

Inlägg av nboom »

Bilen tillverkades: 200509 Det är en bensinare med motorkod 2SZ-FE.
Jag ska skriva ut din bild och ta med ut imorgon och jämföra med verkligheten :)
Tack!
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Yaris -05, Centrallås, bakre skyltbelysning, samt oljebyte växellåda.

Inlägg av Neblade »

nboom skrev: sön 15 nov 2020, 20:47:50 Bilen tillverkades: 200509 Det är en bensinare med motorkod 2SZ-FE.
Jag ska skriva ut din bild och ta med ut imorgon och jämföra med verkligheten :)
Tack!
Ja men då valde jag rätt motor så då borde bilden stämma hyffsat.
Här är en bra sida för att hitta sprängskisser och artikelnummer: http://japan-parts.eu/toyota/eu/2005/yaris-frp/
Men det senare förutsätter ju att man verkligen har fått alla val rätt för att artikelnumren ska stämma.

2). http://japan-parts.eu/toyota/eu/2005/ya ... lamp#81271
Här har du motsvarande bild för skyltbelysningen, men det kanske inte hjälper så mycket. Om detta stämmer så ser det ju ut som att det är två fjädrande snäppen på vardera sida. Antingen om det går att trycka hållaren i sidled eller om man kan lossa med en liten mejsel.

3). Angående tutan så kan du väl montera vad som helst, enklast är väl att ta från skroten. Men kolla även säkring och att kontakten är ren.

Angående 1 och 2 hoppas jag någon annan kan svara bättre, då jag aldrig har skruvat Yaris.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Yaris -05, Centrallås, bakre skyltbelysning, samt oljebyte växellåda.

Inlägg av Glenn »

Angående växellådsoljan, lossa ALLTID ALLTID påfyllningspluggen INNAN avtappningspluggen, för om du inte får loss den (inte helt ovanligt) blir bilen okörbar när du tappat ur oljan och inte kan fylla på ny..

Det gäller rent generellt alltså, inte bara på din bil :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Yaris -05, Centrallås, bakre skyltbelysning, samt oljebyte växellåda.

Inlägg av Neblade »

Glenn skrev: mån 16 nov 2020, 20:39:59 Angående växellådsoljan, lossa ALLTID ALLTID påfyllningspluggen INNAN avtappningspluggen, för om du inte får loss den (inte helt ovanligt) blir bilen okörbar när du tappat ur oljan och inte kan fylla på ny..

Det gäller rent generellt alltså, inte bara på din bil :)
Aldrig varit med om att man inte skulle få loss en påfyllningsskruv. Samma 24mm hylsa till båda också (skaffa hylsa om du inte har, skiftnycklar ska alltid undvikas).
Men... det är ett riktigt bra råd oavsett! Samt att man funderar igenom alla moment och hittar alla saker som behöver lossas (och eventuellt märka upp slangar och kablar) innan man börjar, i de fall man behöver lossa saker, inte när man byter olja dock. :)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Yaris -05, Centrallås, bakre skyltbelysning, samt oljebyte växellåda.

Inlägg av Micke2 »

På växellådskroppar som bilden brukar pluggar med utvändig sexkant släppa snällt.

Annat kan vara på bakaxlar, speciellt med plåtkåpor.
Och sedan in-fyra, torx eller Insex i pluggen och lite rundsliten från början.... =ryyys!

Men jag håller helt med, släpp påfyllning FÖRST!
Bara fördelar med det. Då rinner det ut fortare också.
nboom
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 04 nov 2020, 17:55:35
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 5
PostOrt: 43992

Re: Yaris -05, Centrallås, bakre skyltbelysning, samt oljebyte växellåda.

Inlägg av nboom »

Antar att jag måste köpa nya packningar till påfyllnadsskruven och avtappningsskruven?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Yaris -05, Centrallås, bakre skyltbelysning, samt oljebyte växellåda.

Inlägg av Glenn »

Är det koppar kan du glödga dom istället, är det gummiklädd alu eller fiber så brukar dom hålla flera gånger.

Men det är kanske lika bra att byta om man ändå håller på.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar