Avensis 2.2 2007 tvekar/tappar kraft vid jämn gas och 2000rpm

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
jellyhaze
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 06 okt 2020, 12:04:23
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2007
PostOrt: Luleå

Avensis 2.2 2007 tvekar/tappar kraft vid jämn gas och 2000rpm

Inlägg av jellyhaze »

Hej!

Min Avensis 2.2 D-4D D-CAT har börjat med ett mycket irriterande beteende där den tvekar/tappar kraft vid jämnt gaspådrag samt när man håller jämn gas mellan ca 1950-2100 rpm. Det är som att den tappar kraft och huttrar sig exakt vid dessa varvtal. Det kan även till viss del kännas vid 1500 rpm om jag använder crusie control med höga växlar på motorväg. Det är inga som helst problem med att accelerera förbi 2000 rpm och då går den som vanligt när man ligger över ca 2100 rpm.

Bilen visar varken någon motorlampa eller felkoder om jag läser av med OBD2 läsare. Den har inga problem vid start och ligger på jämna varvtal under tomgång. Det varken luktar eller låter från bilen, det kommer heller ingen färgad rök från avgasröret. Jag har provat rengöra EGR-ventil och MAF-sensor utan någon vidare skillnad. Jag har bytt olja, luftfilter och bränslefilter.

Är det någon som stött på något liknande och vet vad det kan bero på?

Tacksam för alla råd jag kan få!

Motorkod: 2AD-FHV
Engine Displacement, cm3 Bore x Stroke, mm Compression ratio Output, hp Torque, Nm -
2AD-FHV 2231 86.0 x 96.0 15.8 177 / 3600 400 / 2000-2600 D-CAT
/Jelly
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Avensis 2.2 2007 tvekar/tappar kraft vid jämn gas och 2000rpm

Inlägg av Dale »

Hade likadant på min Avensis men det löste sig genom att tanka på en annan mack. Fick reda på att "mitt" tankställe hade skit i bränsletankarna. Fick köra slut på bränslet i tanken först och sen tanka. Gick bättre efter första tankningen men var helt borta när jag hade tankat 2-3 gånger.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar