Vidga bulthål lättmetallfälg

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Qualm
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 30 jul 2020, 13:47:08
Bilmodell: Prius Gen III
Årsmodell: 2010
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige

Vidga bulthål lättmetallfälg

Inlägg av Qualm »

Hej hej.

Tänkte höra om det finns någon som kan ge tips kring vidgande av bulthålt på en lättmetallfälg.

Jag har ju toyota original som sommardäck. Köpte lättmetall till vinterdäck.
Muttrarna går ej i ordentligt. Hålen är på ca 15 mm och mina muttrar har en kropp på ca 17 i ytterdiameter

Funderar på att vidga hålen. Har tillgång till en fin Pelarborr.

1. Måste man lacka hålen då man borrat. Varför isåfall? Lättmetallen skall väl inte reagera på fukt vid lacksläp?
2. Måste de nya hålen försänkas ned 1-2 mm? varför isåfall? vad har försänkningen för funktion? (hålen är ju idag försänkta 1-2mm)
3. Slipper du balansering av hjulet om man gör detta ingreppet noggrant?

Tacksam för svar.
/F.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vidga bulthål lättmetallfälg

Inlägg av Neblade »

Qualm skrev: tis 08 dec 2020, 02:00:47 Hej hej.

Tänkte höra om det finns någon som kan ge tips kring vidgande av bulthålt på en lättmetallfälg.

Jag har ju toyota original som sommardäck. Köpte lättmetall till vinterdäck.
Muttrarna går ej i ordentligt. Hålen är på ca 15 mm och mina muttrar har en kropp på ca 17 i ytterdiameter

Funderar på att vidga hålen. Har tillgång till en fin Pelarborr.

1. Måste man lacka hålen då man borrat. Varför isåfall? Lättmetallen skall väl inte reagera på fukt vid lacksläp?
2. Måste de nya hålen försänkas ned 1-2 mm? varför isåfall? vad har försänkningen för funktion? (hålen är ju idag försänkta 1-2mm)
3. Slipper du balansering av hjulet om man gör detta ingreppet noggrant?

Tacksam för svar.
/F.

Köp rätt muttrar till fälgarna istället, det är betydligt bättre och enklare. Din lokala däckhandlare kan hjälpa dig.
Aluminiumfälgar är anodiserade och det oxidskiktet som bildas naturligt blir inte lika bra som det man får vid anodisering.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vidga bulthål lättmetallfälg

Inlägg av Glenn »

Japp, mina fälgar som satt på min ST205 men numera på min ST202 har just problemet med smala brunnar, jag har specialmuttrar som är extra tunan för dessa.

Inte helt kul att köpa 20 muttrar men billigare och bättre än att göra om fälgarna antagligen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar