Avensis vindrutetorkare, suddigt framför föraren där höger vänder

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
johan44
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

Avensis vindrutetorkare, suddigt framför föraren där höger vänder

Inlägg av johan44 »

Ja som rubriken, avensis gen 3, höger vindrutetorkare går ganska långt vänster och vänder precis i blickfånget för föraren, och vänster torkare klarar inte riktigt att torka bort effekten av vändningen så det blir ett "blurr" och jobbigt att köra när det är blött. Har nyss bytt vindruta, friska torkare, ingen skillnad. Är det bara jag som har det här problemet? Finns det torkare som är bättre än andra som klarar av att torka ordentligt?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Avensis vindrutetorkare, suddigt framför föraren där höger vänder

Inlägg av Dale »

Hur ligger torkarbladet på rutan? Har på några av mina fordon (oavsett märke) fått vrida lite på torkararmen så bladen ligger mer rakt mot rutan. Råkar man köra torkarna med en massa snö och/eller is på så går det tungt och då kan armarna vrida sig något och till slut så nästan ligger bladet längs rutan. Brukar även bli ett skorrande ljud från bladet när dom drar över rutan.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
johan44
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

Re: Avensis vindrutetorkare, suddigt framför föraren där höger vänder

Inlägg av johan44 »

Tack! Ska testas :)
johan44
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

Re: Avensis vindrutetorkare, suddigt framför föraren där höger vänder

Inlägg av johan44 »

Följdfråga, var köper ni (någorlunda) billiga och bra torkarblad? Jag har svårt att vänja mig vid priserna på bladen till gen 3. Till gen 1 är det nästan gratis och funkar lika bra eller bättre (tycker jag)...
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Avensis vindrutetorkare, suddigt framför föraren där höger vänder

Inlägg av riclin »

johan44 skrev: mån 12 apr 2021, 08:24:48 Följdfråga, var köper ni (någorlunda) billiga och bra torkarblad? Jag har svårt att vänja mig vid priserna på bladen till gen 3. Till gen 1 är det nästan gratis och funkar lika bra eller bättre (tycker jag)...
Går det inte att bara köpa gummi längre på Toyota? Och bara byta det? Det var nästan gratis minns jag, och de frågade alltid om man ville ha hjälp med själva bytet! Men det var nog till våra Avensis ettor 98, och 01? minns inte tvåorna 04, och 08 hur det var till dessa.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Avensis vindrutetorkare, suddigt framför föraren där höger vänder

Inlägg av Neblade »

riclin skrev: mån 12 apr 2021, 16:45:14
johan44 skrev: mån 12 apr 2021, 08:24:48 Följdfråga, var köper ni (någorlunda) billiga och bra torkarblad? Jag har svårt att vänja mig vid priserna på bladen till gen 3. Till gen 1 är det nästan gratis och funkar lika bra eller bättre (tycker jag)...
Går det inte att bara köpa gummi längre på Toyota? Och bara byta det? Det var nästan gratis minns jag, och de frågade alltid om man ville ha hjälp med själva bytet! Men det var nog till våra Avensis ettor 98, och 01? minns inte tvåorna 04, och 08 hur det var till dessa.
Jag försökte det nyligen, men det fanns visst inte att beställa längre. :?
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis vindrutetorkare, suddigt framför föraren där höger vänder

Inlägg av Glenn »

ibland kan det vara så att mekanismen kärvar så bladet inte trycks mot rutan som det ska också.

Sen har vissa bilar "jobbiga" rutor som kräver mer av bladen, då funkar även nya billiga blad sådär. .:Det brukar dock vara äldre bilar med väldigt välvda rutor.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
johan44
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

Re: Avensis vindrutetorkare, suddigt framför föraren där höger vänder

Inlägg av johan44 »

Nu funkar det. Köpte först nya blad på toyota, hjälpte inte. Bytte strax efter vindruta, den var väldigt sliten (kanske gått 16' mil), påtagligt sliten i höger torkares vändzon. Hjälpte inte. Köpte sen nya Bosch och då blev det bra. Gissar att nya toyotabladen blev förstörda av dålig ruta. Nu går torkarna så där helt ljudlöst och så ser man ut när det regnar :)
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Avensis vindrutetorkare, suddigt framför föraren där höger vänder

Inlägg av riclin »

johan44 skrev: tor 08 jul 2021, 10:56:55 Nu funkar det. Köpte först nya blad på toyota, hjälpte inte. Bytte strax efter vindruta, den var väldigt sliten (kanske gått 16' mil), påtagligt sliten i höger torkares vändzon. Hjälpte inte. Köpte sen nya Bosch och då blev det bra. Gissar att nya toyotabladen blev förstörda av dålig ruta. Nu går torkarna så där helt ljudlöst och så ser man ut när det regnar :)
Vi bytte nyligen ruta också, pga av stenskott med, medföljande spricka. Nu käkar den inte vindrutetorkare längre!!! :)

Edit: blev inte helt bra efter själva vindrutebytet! Men efter byte av torkare blev det underbart :D Körde dock Toyota original, på de nya! Borde sagt till redan vid bytet av vinruta, att de skulle byta torkarna också! Vid tidigare vindrutebyten, har dom rekomenderat detta. Men inte denna gång!
Skriv svar