Nedslag på ojämn bromsverkan, nyss bytt bromscylinder

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SkruvatVarre
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 25 feb 2019, 22:30:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Stora Mellösa

Nedslag på ojämn bromsverkan, nyss bytt bromscylinder

Inlägg av SkruvatVarre »

Hej,

Jag fick nedslag på ojämn bromsverkan på besiktningen. Till saken hör att jag bytte bromscylinder ganska så precis innan. Färden hem från verkstaden var sista resan innan färden till besiktningsmannen. Jag började fundera, krävs det många inbromsningar för att trycker ska bli jämnt i systemet? Jag provbromsade ju ett par rejäla när jag hämtade bilen, och det lär väl killen på verkstan ha gjort också för att prova, men annars har den bara fått lätta enstaka inbromsningar. Vad tror ni? Kan det vara värt ett försök att göra 10-15 rejäla inbromsningar och sen släpa iväg sig till en besiktningsstation igen, eller är det bara att gilla läget och inse att bilen måste in på verkstad igen?

En sak som inte talar för ojämnt tryck är att jag hade exakt lika fram. Men är det samma krets? Kan det vara ojämnt tryck bara bak?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Nedslag på ojämn bromsverkan, nyss bytt bromscylinder

Inlägg av Glenn »

Bytte du huvudbromscylinder alltså ?

Trycket ska vara lika i hela systemet hela tiden (om vi bortser från medvetet införda reduceringar och div elektroniska system), möjligen om han inte lyckats lufta ordentligt så det ligger en luftbubbla i röret till ena hjulet som då orsakar problemet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SkruvatVarre
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 25 feb 2019, 22:30:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Stora Mellösa

Re: Nedslag på ojämn bromsverkan, nyss bytt bromscylinder

Inlägg av SkruvatVarre »

Glenn skrev: ons 23 dec 2020, 13:44:35 Bytte du huvudbromscylinder alltså ?

Trycket ska vara lika i hela systemet hela tiden (om vi bortser från medvetet införda reduceringar och div elektroniska system), möjligen om han inte lyckats lufta ordentligt så det ligger en luftbubbla i röret till ena hjulet som då orsakar problemet.
Huvudbromscylinder, ja.

Hur stor skillnad kan det bli av en luftbubbla? jag hade rätt stor skillnad i bromsverkan.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Nedslag på ojämn bromsverkan, nyss bytt bromscylinder

Inlägg av Glenn »

Det kan bli stor skillnad, ofta märker man det dock på att man får bättre bromsverkar om man "tar om" alltså trycker två gånger på pedalen.

Fast det borde verkstan ha märkt redan då tycjkr man.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SkruvatVarre
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 25 feb 2019, 22:30:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Stora Mellösa

Re: Nedslag på ojämn bromsverkan, nyss bytt bromscylinder

Inlägg av SkruvatVarre »

Jag upplever det som att det tar bra redan på första försöket, men jag har ju höga värden på 3 hjul av 4 så det kanske inte är så konstigt.
Skriv svar