Besiktning med O2 sensor förlängare

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Abbemashe
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 27 dec 2020, 08:51:15
Bilmodell: Toyota Prius
Årsmodell: 2002
PostOrt: Lund

Besiktning med O2 sensor förlängare

Inlägg av Abbemashe »

Hej Forumet,

Bakgrund:
Jag har en Toyota Prius 2002 som har gått 18 000 mil och köpt för 1 månad sen. Allt funkar bra och bilen är så skön att köra. Tyvärr började motorlampan lysa efter några mil. Jag läste av koden och fick P0420, förmodligen är katalysatorn inte så bra längre.

I efterhand upptäckte jag att förra ägaren hade samma felkod sedan januari 2019, alltså ca 2 år sedan. Bilen har alltså klarat sig genom 2 besiktningar + en köp- och säljtest som jag gjorde hos Besikta. Jag antar att förra ägaren har kopplat in OBD och raderat koden precis innan besiktningen, vilket jag lyckas göra också. Dock kommer lampan igen med samma felkod efter ca 30 km.

Jag klarar i alla fall avgasvärdena och katalysatorn borde vara tillräckligt bra, men Toyotas gränser har jag hört är striktare än Bilprovningens och därmed lyser lampan. Jag har även kört med Catalytic Converter Cleaner men katalysatorn blir inte tillräckligt ren.

Frågan:
Nästa besiktning är i april 2021, jag funderar på att sätta en O2 sensor förlängare för att slippa felkoden. Kommer besiktningen observera det och underkänna bilen? Förlängaren kommer att bli smutsig tills dess, så det kommer inte synas att något är nytt, men det syns att "röret/sensorn" är ca 45 mm längre.

Uppskattar all hjälp!

Tack, mvh
Abbe