Xenonstrålkastare Avensis 2007

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
jakobs
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 11 jan 2021, 10:54:20
Bilmodell: Avensis T25 2007 2.2 D4D
Årsmodell: 2007
PostOrt: Luleå

Xenonstrålkastare Avensis 2007

Inlägg av jakobs »

Hej! Hittade en tråd i mitt googlande efter nya strålkastare till min Avensis 2007 på detta forum men det verkar inte som jag får skriva svar/frågor i den tråden.

Jag har en Avensis 2007 med xenon i halvljuset som inte går genom besiktning pga. dålig (närmare obefintlig) ljusbild.
Svårt att hitta Xenonstrålkastare till rimliga pengar och därför tänkte jag köpa halogenstrålkastare istället för xenon.

Går det att utan större ändringar montera halogenstrålkastare på en T25 facelift och behålla automatisk höjdjustering?
dvs. passar kontakter osv rakt av? Ser att det enligt tråden nedan att det inte verkar vara några problem före facelift men skiljer det sig efter?

https://www.toyotaclubsweden.com/viewto ... 803#p57803

vh Jakob
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Xenonstrålkastare Avensis 2007

Inlägg av Neblade »

Hej och välkommen!
Nya medlemmar måste få två inlägg godkända innan de får skriva fritt på forumet, detta är för att slippa majoriteten av de spam-botar som lyckas slinka in.

Angående dina strålkastare har jag sett retrofit-kit för att renovera Xenon-strålkastare som kanske kan vara ett alternativ för dig. Såg relativt enkelt ut också. (eller konvertera Halogen till Xenon, men där får man ju eventuellt problem med bilprovning)
Här var firman: https://www.retrofitlab.com/vehicle/toy ... 81?_lang=2
Tyvärr vet jag inget om företaget, och det är ganska mycket pengar ändå. Även om det är en bråkdel av vad nya kostar på Toyota.

Halogenstrålkastare verkar man ju kunna hitta rätt billigt, jag borde ta tag i samma problem själv (fast Halogen för min del).
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
jakobs
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 11 jan 2021, 10:54:20
Bilmodell: Avensis T25 2007 2.2 D4D
Årsmodell: 2007
PostOrt: Luleå

Re: Xenonstrålkastare Avensis 2007

Inlägg av jakobs »

Jag har har sneglat lite på de där retrofitlab och det kanske är en vettig väg att gå om man vill behålla xenonet i halvljuset. Är det någon som har testat ett kit därifrån eller liknande kit och hur har resultatet blivit?
Det är såklart lite mer pyssel att plocka isär strålkastarhuset och byta projektor men det kan kanske vara värt besväret.

Det sitter ett xenonkit i helljuset på min bil som jag antar är ditsatt i efterhand och jag måste säga att helljuset är helt okej, jag hade därför funderat på att köpa komplett strålkastare med H1/H7 kombination och helt sonika montera befintligt helljusxenon men köra halogen i halvljuset.

Burlins motor här uppe vågar inte svara på om jag kan montera halogenstrålkastare rakt av istället för mina xenon utan större ombyggnad, jag lägger hoppet till att någon här testat eller vet annars får jag väl chansa på ett par halogenstrålkastare och testa alternativt ge de där retrofit en chans.

vh jakob
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Xenonstrålkastare Avensis 2007

Inlägg av Glenn »

Finns ju billiga "universal" projektorer både för halogen,xenon och LED hos kineserna, jag har förnderat på att köpa sådana och bygga om helljuset på min 9-5 Aero '07 (som har kriminellt dåligt helljus) till LED med hjälp av en sådan, och ev byta projektorn för halvljuset också..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Xenonstrålkastare Avensis 2007

Inlägg av riclin »

jakobs skrev: tis 12 jan 2021, 13:12:14 Jag har har sneglat lite på de där retrofitlab och det kanske är en vettig väg att gå om man vill behålla xenonet i halvljuset. Är det någon som har testat ett kit därifrån eller liknande kit och hur har resultatet blivit?
Det är såklart lite mer pyssel att plocka isär strålkastarhuset och byta projektor men det kan kanske vara värt besväret.

Det sitter ett xenonkit i helljuset på min bil som jag antar är ditsatt i efterhand och jag måste säga att helljuset är helt okej, jag hade därför funderat på att köpa komplett strålkastare med H1/H7 kombination och helt sonika montera befintligt helljusxenon men köra halogen i halvljuset.

Burlins motor här uppe vågar inte svara på om jag kan montera halogenstrålkastare rakt av istället för mina xenon utan större ombyggnad, jag lägger hoppet till att någon här testat eller vet annars får jag väl chansa på ett par halogenstrålkastare och testa alternativt ge de där retrofit en chans.

vh jakob
Problemet är väl CE märkning, och bilprovningen. Inte vad man kan göra. Men det har varit flera trådar här, om just xenon på T25an. Om jag minns rätt, så hade bilprovningen inget att anmärka på. Om man bytte från xenon, till halogen. Tvärtom gick inte. Med reservation för att jag minns fel.

På min 2008 bytte Toyota på goodwill, båda xenonstrålkastarna av samma anledning som din (hade kostat 14.000kr). Då detta var ett problem ända från 2003, när T25an kom. Ändå bytte dom levrantör vid facelift. Från europeiska Valeo, till japanska Koito. Men problemet kvarstod, ljuset blev klent efter några år (reflektorerna bakom linserna, blev svarta). Nu kan jag säga, att det var inte ett hejdundrande halvljus med nya strålkastare heller. Men man såg vägen alla fall :D
jakobs
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 11 jan 2021, 10:54:20
Bilmodell: Avensis T25 2007 2.2 D4D
Årsmodell: 2007
PostOrt: Luleå

Re: Xenonstrålkastare Avensis 2007

Inlägg av jakobs »

Min Avensis har fått nya strålkastare 2 ggr hittils sedan 2007, strålkastarna som sitter på nu är bara 4 år gamla.

Det där med CE kan såklart ställa till det om man bara byter projektorer och reflektorer men det känns som man ska ha lite otur med besiktningsman om man får underkänt om ljusbilden är bra och strålkastaren har en E-märkning (om än i praktiken ej gällande då strålkastaren modifierats).

Egentligen var jag mest inne på att sätta in nya strålkastare med halogenlampor men då det verkar vara lite av ett oprövat kort efter facelift (kanske inte skiljer något pp strålkastarna utöver utseende mellan en 2005a och 2007a? )kanske jag får revidera mina planer och testa retrofit av nya reflektorer och projektorlinser.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Xenonstrålkastare Avensis 2007

Inlägg av riclin »

jakobs skrev: ons 13 jan 2021, 18:56:57 Min Avensis har fått nya strålkastare 2 ggr hittils sedan 2007, strålkastarna som sitter på nu är bara 4 år gamla.

Det där med CE kan såklart ställa till det om man bara byter projektorer och reflektorer men det känns som man ska ha lite otur med besiktningsman om man får underkänt om ljusbilden är bra och strålkastaren har en E-märkning (om än i praktiken ej gällande då strålkastaren modifierats).

Egentligen var jag mest inne på att sätta in nya strålkastare med halogenlampor men då det verkar vara lite av ett oprövat kort efter facelift (kanske inte skiljer något pp strålkastarna utöver utseende mellan en 2005a och 2007a? )kanske jag får revidera mina planer och testa retrofit av nya reflektorer och projektorlinser.
Är ju ett ihoplimmat paket, med projektorlins, reflektor, och ballast tyvärr!! Men jag har för mig att det var här på forumet, jag såg bilder från någon som "styckat" en sådan. Och den svarta reflektorn på bild. Även om halogen, och xenon ser likadana ut, utifrån. Så är det mycket större reflektor, på xenonstrålkastaren. Tror dom bilderna var härifrån också.

Och som du skriver, det är redan bytt 2ggr på din. Det var ju det som var problemet! Dom funkade bara några år!! Och det blev inte bättre med de nya Koito strålkastarna heller. Ändå så sa dom på Toyota, att dom var uppdaterade. Då det var nya nummer, flera gånger om på de, de beställde. Och så var det normalt inte! Upp till 5 år/15.000mil bytte dom på goodwill.

På T27 verkade dom fungera bättre. Efter facelift, som jag hade. Så var det inga konstigheter efter knappt 10.000mil, när jag bytte in bilen allafall.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Xenonstrålkastare Avensis 2007

Inlägg av Glenn »

Även om det är ihoplimmat brukar det ju gå att få isär, men det är ju inget femminutersjobb.

Ofta bakar man lyktan i ugnen först och sitter sen och krafsar bort limmet, sen ugnen igen och krafsa mer osv.. sen får man limma ihop skiten igen när man bytt projektorer.

Nu vet jag inte just på avensisen, men på andra lyktor är det ofta så.

Och ja det är som sagt inte tillåtet, men det är svårhittat för en besiktningsman.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar