Bromsar slutade plötsligt fungera

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Dalbykillen
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 29 jan 2021, 08:58:55
Bilmodell: Toyota avensis
Årsmodell: 1999
PostOrt: Dalby

Bromsar slutade plötsligt fungera

Inlägg av Dalbykillen »

En lite ovanlig incident. Körde min Avensis 99 i går, den har gått 22000 mil och har i stora drag alltid fungerat fint. Vid en stoppskylt har jag plötsligt inga bromsar. Bromspedalen känns som en kopplingspedal, bara glider ner i mattan nästan utan motstånd. Kastar mig på handbromsen och tar mig hemåt. När jag lyfter på huven kollar jag nivån på bromsvätskan som är som den ska vara. Jagar verkstan just nu, men är det någon som har en idé om vad som kan ha hänt. Det har vanligt ovanligt kallt dessa dagar, ABSen har jobbat mycket eftersom det var halt. Kan det finnas något samband med kyla / halka? Det känns som om något gått av, något rent mekaniskt upp vid pedalen. Tacksam för era funderingar. Är också tacksam över att det hände i låg hastighet och inte på landsväg.... :shock:
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Bromsar slutade plötsligt fungera

Inlägg av Micke2 »

Hade något släppt vid pedalen?
Det är ju bara att se efter....

Om en bromsslang eller rör brister, fungerar ännu andra kretsen.
Samma med havererad huvudcylinder. Pedalen måste mer än halvvägs innan det blir bromsverkan alls.
Dock, betydligt längre ner, vilket nog kan upplevas som att bromsarna försvann.
100% mänskligt.
I synnerhet om man överraskas och måste reagera snabbt. Rådigt med handbromsen ändå.
Många hade nog skrikit och kraschat.

Förloras bromsen på båda kretsarna, dessutom så plötsligt, måste det nästan ha hänt något mekaniskt uppe vid pedalen före hydrualiken.
Skriv svar