Bromsa gt4 som fwd?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
gasekke
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 06 jan 2019, 16:42:03
Bilmodell: Starlet sfro GT4
Årsmodell: 2019
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sverige

Bromsa gt4 som fwd?

Inlägg av gasekke »

Hej, jag undrar om det går att bromsa en GT4 som enbart 2wd (framhjulsdriven) genom att plocka bort kardan eller är det helt ogörbart och jag är tvingad att använda en awd bänk?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bromsa gt4 som fwd?

Inlägg av Glenn »

ST165 har ju en "spak" på lådan som gör den enbart 2wd som är till för bromsning vad jag förstår , det står att man inte får köra bilen så.

Senare lådor (ST185/ST205) saknar afaik denna.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
gasekke
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 06 jan 2019, 16:42:03
Bilmodell: Starlet sfro GT4
Årsmodell: 2019
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sverige

Re: Bromsa gt4 som fwd?

Inlägg av gasekke »

För kännedom så gick det alldeles utmärkt att göra så. Flippade en liten spak skruvade fast i "rätt läge" körde i dynon.
Laddad 1.2 bar helt standard motor o turbo. Link g4x sprut ct26 och liten fjant ic original. Gav 253 whp med 70+ i insugstemp och då är ct26 mer en hårtork än turbo...
Men det räcker långt på 1100kg awd Starlet :D
Skriv svar