Yaris 1,3 VVT-i -08 felkod p0420

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
superpuppan21
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 01 maj 2019, 13:30:22
Årsmodell: 0
PostOrt: Mockfjärd

Yaris 1,3 VVT-i -08 felkod p0420

Inlägg av superpuppan21 »

Hej!

Tänkte höra med er angående felkoden p0420 på min Yaris. Har den en främre katalysator och en bakre? När man ska beställa delar på nätet kan man välja bakre och främre? Koden ger meddelandet: Catalyst efficiency below threshold (bank 1). Ska jag byta katalysatorn direkt eller kan det vara något annat fel? Har en lambdasond från Denso som ska sitta före katalysatorn, däremot har jag inte bytt den efter katalysatorn. Vilket är märket på originaldelen om man byter katalysator hos Toyota? De skulle byta hela systemet och kosta 10700:- :shock: och det gör jag ju såklart inte i första hand.

Tack på förhand!
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Yaris 1,3 VVT-i -08 felkod p0420

Inlägg av Micke2 »

Tyvärr så.är dessa felkoder nästan uteslutande katalysatorn som är utbränd.
Antingen som följdfel av att man kört längre tid med fel, eller att man kortkör för mycket.

Avgasläckage i omedelbar anslutning till bakre lamdasonden skulle kunna trigga denna felkod felaktigt.
Läcka före kat, skulle reglersonden (före kat) protestera innan bakre slår larm om effektiviteten.

Dålig sond, visst. Men det är inte vanligt och en sond kostar över 2000kr. Köp ALDRIG universalsonder eller "märkesanpassad" där bara kontakten är anpassad.
I verkligheten är det enormt noga med rätt sond.
Avstånd från förbränningskammare, värmetal, osv...
Annars skulle alla biltillverkare ha lika sond, liksom.
Skulle sparas stora pengar på det.
Skriv svar