Badbassäng i reservhjulshuset

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
hrdy90
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 06 mar 2021, 12:59:14
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2011
PostOrt: 12244

Badbassäng i reservhjulshuset

Inlägg av hrdy90 »

Hej! Jag äger en manuell Aygo 2011 - mycket fin bil om man bortser från några små barnsjukdommar.

Jag utförde igår en mindre service på bilen hemma. När jag skulle ta ut domkraften i bagaget märkte jag att det var ett mindre badbassäng där nere tillsammans med reservhjulet. Jag har tidigare märkt lite fukt och provat åtgärda detta genom att använda butyl på bromsljus + lyktorna bak. Verkar som att det fungerat ett års tid men nu är problemet åter..

Någon som har tips på hur bäst åtgärda läckage i bakluckan? Och kanske har insyn på vart annars vattnet kan komma in?

Bilen har originalmonterad spoiler från Toyota men tror inte det är därifrån vattnet kommer. Listen ska jag ta bort och skölja/kolla dreneringshål idag. Samt pilla bort båda baklyktorna å kolla ifall jag kan förbättra något.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Badbassäng i reservhjulshuset

Inlägg av tobo »

Verkar vara vanligt med läckage på Aygo och vissa andra Toyotamodeller (om man googlar). Här nämns några möjliga orsaker. https://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?t=5171 Någon nämnde någonstans att ev. stoppa i en mjuk innerslang i tätningslisterna (gällde i och för sig dörrlister).
Skriv svar