Ingen värme i kupén. Motorlampan lyser.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
CaptainHowdy
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 15 mar 2021, 18:58:42
Bilmodell: Celica WTi
Årsmodell: 0
PostOrt: Västerås

Ingen värme i kupén. Motorlampan lyser.

Inlägg av CaptainHowdy »

Tänkte jag skulle höra här innan verkstaden pungslår en på semesterkassan. :/

Har alltså en celica-00. 143hk modellen.
För ett par veckor sen så började motorlampan att lysa och en kompis hjälpte mig att läsa felkoden vilket blev följande.
Fault code [P0420]
Catalyst system efficiency below threshold (Bank1)

Detta för mig betyder lambdasond efter katten, men rätta mig gärna om jag har fel.

Hur som helst. Jag var tvungen att åka in till en verkstad för att laga en punktering nån dag senare så jag bad lite snällt om de kunde dubbelkolla felkoden. De fick det till att det var misständning på tredje cylindern.
Jag bytte alla tändstift och nollställde felkoden.

Det gick några dagar och sen kom felkoden tillbaka. Bilen bluddrar och får ingen acceleration. Hoppar och rycker.
Kan det vara lambdasonden i alla fall eller något annat?

Nu har dessutom värmen i kupén försvunnit från ena dagen till nästa.
Bilen går upp i temperatur som den ska. Jag märkte idag att den gick upp lite över mitten men sjönk ner igen och höll sig i mitten på skalan.
Det har varit den senaste tiden att bilen inte blivit ordentligt varm när man kör sakta typ 40-50 på fyrans växel. Men så fort man kom upp i hastighet och lite mer varv så blev det hur varmt som helst. Men nu ingenting.

Jag fyllde på lite glykol då det precis under min strecket om det var så enkelt eftersom motorn prioriterar kylningen men icke. Fortfarande lika kallt.
Runt -3 i morse och runt nollan nu när jag åkte hem.

Tacksam för lite tips och råd. :)