Felsökning broms fram.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
keko
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 22 maj 2020, 13:41:46
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008
PostOrt: Täfteå

Felsökning broms fram.

Inlägg av keko »

Tjena, bromsarna fram på vår Yaris 2008 började vissla. Tog loss allt för att smörja glidpinnarna, belägget vänster fram insida var slut. Yttre var kvar mycket av. På höger sida var mycket av beläggen kvar. Relativt tjock kant på båda skivorna så jag tänkte jag kostar på dem nya skivor och belägg.

Fick av och på allt relativt problemfritt. Tyckte att det gick lite varmt och gjorde omtag med rengöring, smörjning av glidpinnar och runt där beläggen ska röra sig mot okhållare.

Provtur och höger går varm. Körde kanske 10 km utan inbromsningar och bara motorbroms då går det fint. Efter några inbromsningar och inte allt för lång tur går höger rejält varm.

Jag är inne på att cylindern i oket inte rör sig tillbaka tillräckligt. Går detta att konstatera på något sätt? Vid mitt senaste bromsdebacel så köpte frugan en bromskolvsverktyg som jag använder för att trycka tillbaka oket och det går ju fint att få tillräckligt utrymme för att trä över de nya beläggen så att säga men den kanske rör sig för dåligt i ändläget.

Tänkte jag kan kolla här innan jag köper ett nytt ok imorgon. Brukar man byta okhållare också? Den såg relativt eländig ut, men det kanske är ok ändå.

Skulle det kunna tänkas vara gummit runt glidbultarna som tagit stryk, men som sagt höger gick ju fint innan.

Tipps råd? Vill inte kasta pengar på en glidbultsats för att sen byta ok ändå. Vi ska ju ha kvar bilen så den kanske är värd ett ok (12000 mil).

Tack på förhand!

- Kenneth
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Felsökning broms fram.

Inlägg av Micke2 »

Kolvar i bromsok brukar börja med att kärva när allt är varmt, och löpa lätt när det är kallt.
Därför är det lite svårfunnet ibland.
Känns ju bra när man skruvar....
keko
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 22 maj 2020, 13:41:46
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008
PostOrt: Täfteå

Re: Felsökning broms fram.

Inlägg av keko »

Ja då är det kanske det som strular. Jag ser om jag får tag i ett nytt på byn imorgon.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Felsökning broms fram.

Inlägg av Glenn »

Om det är flytande ok (som det verkar vara) och den har slitit ojämt, typ ett belägg är slut och inte det andra så är det ju oftast glidpinnen som är problemet, men kolla hur det ser ut, är det hål på gummit ? glider den lätt ? kan du ta isär, göra rent och fetta in ? osv..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
keko
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 22 maj 2020, 13:41:46
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008
PostOrt: Täfteå

Re: Felsökning broms fram.

Inlägg av keko »

Blev byte av ok. Nu rullar hjulet som en dröm. Funderingar kommer i ny tråd.
Skriv svar