Är detta ett bromsok i dåligt skick?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
keko
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 22 maj 2020, 13:41:46
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008
PostOrt: Täfteå

Är detta ett bromsok i dåligt skick?

Inlägg av keko »

Tjena, ja har precis bytt ett bromsok höger fram. Och nu snurrar hjulet som en dröm och ingen varmgång så det var ju förmodligen rätt.

Nyfiken som jag är drev jag ut cylindern för att kolla skicket och i mina ögon ser ju både oket och cylindern okej ut. Man kan skönja en kant på själva cylindern. Men kan någon med mer erfarenhet än jag säga om detta räcker för att det ska kärva eller hade det kanske räckt med att spruta in bromscylinderfett under damasken?
bromscylinder.JPG
bromscylinder.JPG (483.65 KiB) Visad 1527 gånger
bromsok.JPG
bromsok.JPG (771.81 KiB) Visad 1527 gånger
Till saken hör ju att även vänster sida blir lite varm, dock inte i närheten av vad den utbytta sidan blev. För att rulla på hjulet när det är upphissat får jag ta hjälp av båda händerna, så bromsen ligger ju på. Så det lutar åt ett nytt bromsok även där. Dock har jag inte smort innanför damasken, i övrigt smort och testat att bromsbeläggen rör sig och glidpinnarna löper fritt.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Är detta ett bromsok i dåligt skick?

Inlägg av Micke2 »

Smörja kärvande kolv är konstgjord andning.
Du har en rostkant på kolven. Putsades den, honar i loppet och monterar nya tätningar så är det nog bra sen.
Men nu har du monterat nytt ok. Det är mest långsiktigt, men när det kärvar brukar man byta båda oken på samma axel. Det andra är sällan långt efter.

Förutsätter givetvis att gliddetaljerna är helt ok.

Ofta kan hållaren rosta så beläggen inte kan röra sig även om kolven och gliddetaljerna fungerar.
Men det aldrig hård anliggning
keko
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 22 maj 2020, 13:41:46
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008
PostOrt: Täfteå

Re: Är detta ett bromsok i dåligt skick?

Inlägg av keko »

Ok, tackar, jag gav den andra sidan ett nytt ok också även om det inte var lika olyckligt. Dyrt så in i bängen, men vi ska ju ha kvar bilen några år hoppas vi.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Är detta ett bromsok i dåligt skick?

Inlägg av Glenn »

kolvarna brukar vara så billiga att det är bäst att byta, cylindern spelar inte lika stor roll då det inte är en tätande yta, honar man den och byter packning så är det oftast bra sen.

Kolla vad ett packningsset och en ny kolv kostar.

Till min ST205 vill jag minnas att packningssetet kostade 300:- och kolvarna 98:- styck, jag bytte två, men då är det en ovanlig bil och oken var sviindyra. (4000:- styck tror jag)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar