Oljeläckage framsida växellåda, vad kan det bero på?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
avensis__2007
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 15 apr 2018, 20:21:36
Bilmodell: Toyota avensis
Årsmodell: 7
PostOrt: Tyresö

Oljeläckage framsida växellåda, vad kan det bero på?

Inlägg av avensis__2007 »

Hej på er

Nu var det ett bra tag sedan jag frågade på denna tråd, men jag vet att ni som finns här har bra koll när man står undrades som nu.

Jag har en Avensis 07 dielsel 2.0, Med motor 1AD-FTW
Jag tänkte byta transmissionsolja och såg att växellådan var oljig på hela framsidan och plastkåpan under bilen var oiljeindränkt.
Min första tanke vara att det var en packbox vid drivaxeln som kanske hade gett upp, men efter att ha gått ut igen och tittat så ser det torrt ut där.
Man kan säga att det ser ut som framsidan av växellådan är kletig men inte lika mycket bakåt.
Min tanke nu är att torka rent kolla, oljenivån på växellådsoljan, för att se om det som läcker eller om ev något läckage kommer från någon ledning som sitter framför?

Har någon av er varit med om något liknande och vad skulle ni gissa på att det kan bero på?
Bild från framsidan
Bild

Bild från hjulhuset
Bild

Bild vid drivaxelns packbox
Bild

Jag försöker även posta lösningen när jag väl kommit fram till felet så andra framöver även kan ha nytta av denna tråd.

Ha en trevlig helg.
Mvh// J[image=]
avensis__2007
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 15 apr 2018, 20:21:36
Bilmodell: Toyota avensis
Årsmodell: 7
PostOrt: Tyresö

Re: Oljeläckage framsida växellåda, vad kan det bero på?

Inlägg av avensis__2007 »

Nu har jag testat att plocka bort och kolla oljenivån i växellådan och den verkar inte vara så låg.

Sedan plockade jag bort batteriet och kollade under och det finns två ställen jag misstänker kan vara källan till läckaget.

Antingen kanske dessa ledningar läcker, vet någon kanske vad delen heter? :roll:

[image=]https://www.bildtagg.se/file/zdg73uvfprxuummow4prnmi7[/image]

eller så läcker det ovanifrån där växelspaken är kopplad mot växellådan, det sitter en liten hatt/litet lock av något slag som man kan peta på som fjädrar:
[image=]https://www.bildtagg.se/file/yf03i3j9mgetbp3rpphqn5p3[/image]

Nu blir det att torka rent all olja och se om man kan se om det läcker på nytt från något ställe.

Men om ni kanske har några idéer så tas de emot med glädje. En klen tröst är i alla fall att felet hittades innan något rasat. :-|
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Oljeläckage framsida växellåda, vad kan det bero på?

Inlägg av Micke2 »

Växellådor och slutväxlar låcker nästan uteslutande i packboxar, främst under oljenivåytan.

Nu sitter en givare som ser ut att läcka enl bilden.
Hastighet eller backljus troligen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Oljeläckage framsida växellåda, vad kan det bero på?

Inlägg av Glenn »

Min erfarenhet är att det är ofta väldigt svårt att se på oljiga motorer var läckaget är, för dels kryper oljan, dels är det så mycket luftdrag i ett motorrum, så oljan flyttar sej rejält.

Med andra ord, det kan vara ett läckage från motr elelr till coh med typ styrservo även om det är växellådan som är oljig.

Att tvätta rent och sen varmköra och försöka se var det läcker brukar vara bäst, läcker det för lite är det svårt dock..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
avensis__2007
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 15 apr 2018, 20:21:36
Bilmodell: Toyota avensis
Årsmodell: 7
PostOrt: Tyresö

Re: Oljeläckage framsida växellåda, vad kan det bero på?

Inlägg av avensis__2007 »

Tack för svar Micke2 och Glenn :D

Jag fyllde på lite mindre en liter olja i växellådan, så det saknades iof en del olja. Sedan tvättade jag rent alla oljiga ytor med bromsrengöring som jag tandborstade på så man skulle komma åt i skrymslena och torkade av med trasa. Sedan tog jag ut avensisen på en liten tur till McDonalds med barnen och till Biltema, så det var en sträcka så den skulle bli varm som jag körde.
När vi kom hem hissade jag upp bilen igen och plockade bort batteriet, så man kunde se från ovan och undersidan. Till min besvikelse så kunde man inte tydligt se vart det läcker. Som du skrev Glenn så är det inte ett tillräckligt stort läck så man ser det på en resa.
Jag får ta den på lite fler turer och för att se om det kommer någon olja.
Jag misstänker att det kanske kryper fram olja uppifrån toppen av växellådan, där bälgen sitter som "växelarmen" går till.

[image=] https://www.bildtagg.se/bild/4gkgm4dzm2mvepfwavph0f6 [/image]

Vet dock inte hur komplicerat det kan vara om det är ett läck där.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Oljeläckage framsida växellåda, vad kan det bero på?

Inlägg av Micke2 »

Mycket udda ställe för läcka i så fall.

Jag var kanske lite otydlig i svaret innan, men jag tror också att läckan är motorn.
Kanske sprucken vevhusventilationslang som släpper ut oljedimma, eller liknande.

Det är inte diesel som läcker?
Kan misstas för olja på smutsiga metallytor.

Dessutom har jag haft många långmilade Toyota och ingen har haft torrt drivpaket. Oljesvett är inget att oroa sig över.
Hängande färska droppar och/eller fläck på marken ska dock ses över.
avensis__2007
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 15 apr 2018, 20:21:36
Bilmodell: Toyota avensis
Årsmodell: 7
PostOrt: Tyresö

Re: Oljeläckage framsida växellåda, vad kan det bero på?

Inlägg av avensis__2007 »

Tack, ja det kan iof vara ett ställe där det kan läcka.
Allt som är neroljat är ju under den slangen och neråt.

Det blir att gå ut och inspektera sprickor och ev sätta nya slanklamrar där så kan man se om det fortsätter.

Jag uppdaterar er när jag kommit fram till vad jag tror det kan vara, så kan förhoppningsvis någon annan också ha nytta av tråden o framtiden. :)

Jag är säker på att det är olja, eftersom man kunde krama ut det från bullerdämpen som sitter på kåpan under bilen. Men frågan är ju under hur lång tid den den sugit upp. Det var hyfsat länge sedan jag hade loss den sidan.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Oljeläckage framsida växellåda, vad kan det bero på?

Inlägg av tobo »

Jag lämnade förra året in en av mina bilar på en Mekonomenverkstad för felsökning av oljeläckage. De gjorde motortvätt och gav diagnosen att det var ventilkåpspackningen som läckte. De skulle ha 3400:- för det nämnda plus byte av packningen. Jag valde då att byta den själv. Det blev ingen skillnad, fortsatte att droppa. Efter lite eget undersökande fann jag att det var just en gummislangsbit till vevhusventilationen som hade blivit torrsprucken på baksidan och duschade ut en liten liten oljedimma hela tiden. Slangbiten gick på 17 kr...
hani113
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 18 dec 2020, 23:24:04
Bilmodell: Avensis t27
Årsmodell: 2010
PostOrt: Falköping

Re: Oljeläckage framsida växellåda, vad kan det bero på?

Inlägg av hani113 »

Hej har exakt samma problem med min avensis.
Har du kommit fram till något ?

mvh
avensis__2007
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 15 apr 2018, 20:21:36
Bilmodell: Toyota avensis
Årsmodell: 7
PostOrt: Tyresö

Re: Oljeläckage framsida växellåda, vad kan det bero på?

Inlägg av avensis__2007 »

Hej

Jag ber om ursäkt för sent svar, jag hittade tyvärr inte lösningen. Jag har bara fyllt på växelöådsolja och kört. Det är inte optimalt men har fungerat fram till nu. 8-)

Hittade du lösningen?
Skriv svar