Avensis T22, sporadisk motorlampa (felkod 12, 42)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
farbro
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 13 maj 2021, 06:58:37
Bilmodell: Avensis T22
Årsmodell: 1999
PostOrt: Knivsta

Avensis T22, sporadisk motorlampa (felkod 12, 42)

Inlägg av farbro »

Motorlampan på min Avensis T22 -99 3SFE automat har börjat lysa till och från. Vid kallstart tar det några minuter innan lampan börjar lysa, men sen tänds och släcks den lite hur som helst under körning, ungefär som att det vore glappkontakt. Motorn går till synes helt normalt på alla varvtal.

Jag har nyligen bytt kamrem på egen hand, men efter det har den rullat c:a 150 mil innan lampan började lysa.

Jag har genom att kortsluta pin 3 + 14 i ODB-kontakten fått motorlampan och O/D-lampan att blinka följande felkoder:

Felkoder motor:
12 = Crankshaft Position Sensor (P0335)
42 = Vehicle speed sensor (P0500)

Felkod växellåda (O/D-lampa):
42 = Speed sensor (or output speed sensor) (P0500)

Källa: https://www.auto-manual.com/fault-codes ... es-toyota/

Jag misstänkte glappkontakt till vevaxelgivaren (eftersom jag har varit där och skruvat nyligen) och har felsökt den till att börja med. Resistansen är 1.5 kOhm, och så här ser signalen ut i oscilloskop:
20210512_162217.jpg
20210512_162217.jpg (469.21 KiB) Visad 1305 gånger
Jag kan nu utesluta glappkontakt då signalen är oförändrad då jag petar på den.

Någon som har förslag på hur jag kan gå vidare med felsökningen?