MR2 3S-GTE Hastighetsmätare visar fel efter byte av kondingar

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
tihi
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 07 jul 2019, 23:19:47
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1992
PostOrt: Göteborg

MR2 3S-GTE Hastighetsmätare visar fel efter byte av kondingar

Inlägg av tihi »

Hej

Min första post efter att jag köpte bilen 2019. Kanske har den figurerat på forumet tidigare, japanimporterad vitmålad ursprungligen blå metallic.

Hastighetsmätaren fungerade med viss avvikelse till följd av hjuldiameter fram till slutet av förra sommaren.

Historik och ledtrådar:

Lät en riktig verkstad utföra service med rembyte i mitten av sommaren 2020, därefter fungerade den i ca två månader.

Efter service fungerade inte laddtrycksmätaren som var efterinstallerad. Den bara blinkade.

Mot slutet av sommaren visade hastighetsmätaren på tok för lågt.

Nyss lät jag en tv-reparatör byta kondingar i enlighet med åtskilliga tips på nätet.

Efter att ha återmonterat hastighetsmätaren fungerade inte laddtrycksmätaren alls. Det går det samma men kan vara en ledtråd.

Nu visar hastighetsmätaren för lågt med samma avvikelse som tidigare. Efter att den har varit uppe går den inte tillbaka som den skall. Nålen kan ta små hopp ibland. Efter att den har varit uppe och vägrat gå tillbaka visar den helt fel på allt.

2 frågor:

Förslag på åtgärd?

Har någon en fungerande mätare jag kan få sätta i min och prova om den visar rätt?

Tack på förhand