missljud - drivknut? Corolla -04

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Corolla Liftback 99
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 16 feb 2021, 22:30:46
Bilmodell: Corolla kombi 1.6 VVT-i
Årsmodell: 2004
PostOrt: Hägersten

missljud - drivknut? Corolla -04

Inlägg av Corolla Liftback 99 »

Plötsligt har jag ett missljud, brummande vid låg fart och en sjungande ton (lågfrekvent) vid högre fart. Samma ljud oavsett om motorn driver eller ej, och oavsett vilken växel som ligger i. Misstänker vänster yttre drivknut, eftersom det konstaterats vid förbesiktning hos Toyota för en vecka sen att damasken är trasig.

Det handlar om en Corolla Touring 2004 (min signatur är missvisande, den valde jag när jag var spekulant på en annan bil).

Hos Biltema får jag följande beteckning när jag skriver in regnumret:
TOYOTA COROLLA Kombi (_E12J_, _E12T_) 1.6 VVT-i 2004 110Hk

Två frågor: känner ni igen min beskrivning av missljudet, och kan jag köra med det här felet eller måste jag ställa bilen tills jag får verkstadstid?

Planen var att köra till sommarstugan idag, håller på med utbyggnad där och nu är det ett jobb som är akut. Körde 4 mil igår, till och från coronavaccin, och ljudet lät lika illa hela vägen, varken bättre eller sämre.
Corolla Liftback 99
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 16 feb 2021, 22:30:46
Bilmodell: Corolla kombi 1.6 VVT-i
Årsmodell: 2004
PostOrt: Hägersten

Re: missljud - drivknut? Corolla -04

Inlägg av Corolla Liftback 99 »

Jag svarar själv: fick tag på min f d bilmek, pensionerad men ställer upp med goda råd per telefon. Han är hundra procent säker på att det är ett hjullager som är slut, inte drivknuten. Det får gärna vara på samma sida som damasken är paj, men det vet jag inte än. -- Och det där med att köra till stugan ska inte vara nån risk.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: missljud - drivknut? Corolla -04

Inlägg av Micke2 »

Låter mycket troligt.
En drivknut rör sig knappt vid körning rakt fram.
Ganska marginell böjning på knuten då.
Då roterar och överför den vridmoment bara.
Först när den vrids som kulorna rör sig och ev ljud uppstår.

Hjullager låter mycket troligt.

Hjullager brukar fungera med missljid ett bra tag, så är det inte så långt (<10mil) är det nog ingen fara.
En Europaresa vore en annan sak....

Damasken som.släpper in smuts kan dock förstöra en drivknut väldigt fort. Hur fort, beror på hur mycket brusten den är.
Corolla Liftback 99
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 16 feb 2021, 22:30:46
Bilmodell: Corolla kombi 1.6 VVT-i
Årsmodell: 2004
PostOrt: Hägersten

Re: missljud - drivknut? Corolla -04

Inlägg av Corolla Liftback 99 »

Tack Micke! Ingen katastrof än så länge, sju mil gick bra. Vi får se vad verkstan säger nästa vecka.

Jag kände på alla hjulcentrum när vi kom fram och trodde att något av dem skulle vara varmt men tji fick jag. Visserligen körde jag väldigt sakta (80 km/tim på motorvägen och många sura blickar) men med den ljudnivån trodde jag verkligen att det skulle vara varmt nånstans.

Förr har jag ryckt i hjul med glappande lager och känt att det är nåt fel men nu är det inget som glappar, efter vad jag kunde känna.

När damasken går sönder slungas smörjfettet ut ur drivknuten av centrifugalkraften, enligt "min" bilmek. Så det är inte bara det att det kan komma in vatten och smuts.
Skriv svar