Lufta bromsar Toyota Avensis D4D 2.0 2008 med 126 HK T25 motorn

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mickesrx
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 14 sep 2012, 11:07:14
Bilmodell: Toyota Avensis D4D 2,0
Årsmodell: 2008

Lufta bromsar Toyota Avensis D4D 2.0 2008 med 126 HK T25 motorn

Inlägg av mickesrx »

Hej.

Bilen är en Toyota Avensis D4D 2.0 årsmodell 2008 med 126 hk T25 motorn.
Jag har bytt bromsskivor bak och oken och allt till handbromsen och efter det så har jag inga bromsar, har luftat och det kommer olja ur alla nipplarna men får inte upp nåt bromstryck.
Är det nån som vet i vilken ordning jag ska lufta?, jag har luftat vänster bak, höger fram, höger höger bak och vänster fram men utan resultat.
En del säger att det kan vara luft i ABS-Aktuatorn och att det ska vara bara att lufta den men har aldrig luftat en sån förut, räcker det att bara skruva loss dom och lufta så eller måste man ha Techstream programvaran för att kunna lufta?

Tacksam för tips.
Mikael
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Lufta bromsar Toyota Avensis D4D 2.0 2008 med 126 HK T25 motorn

Inlägg av Neblade »

Jag har ju inte samma motor, men jag misstänker att bromsarna är liknande? Eller åtminstone att själva luftningsprincipen är samma då dragning etc lär vara samma.
Det var lite knepigt att lufta mina bromsar, det som jag upplevt fungera bäst är varianten när man trycksätter behållaren och sen öppnar en nippel i taget. Börja med bakhjulen ett i taget, sen höger fram och vänster fram, tror jag luftade två varv innan det kändes bra.

Har du kontrollerat att du inte har någon läcka? När jag bytte slangar fick jag fila ner styrning som rotationslåser slangen mot oket då den pinnen var för lång (eller hålet på oket för grunt), så det läckte liiite liiite.

Är det luft så brukar pedalen bli stummare om man pumpar pedalen, är det läcka så sjunker pedalen sakta mot golvet.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar