Byta multirem Avensis 2.0 2009 - hur?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Byta multirem Avensis 2.0 2009 - hur?

Inlägg av Nizzehult »

Det var ett tag sen jag skrev här men nu behöver en bekant till mig akut hjälp.
Hon har en Avensis 2009 2.0 T27 bensinare med motor 3ZR och multiremmen gick av under ett besök här. Hon åkte på Toyota och köpte en ny och jag tänkte att det kan väl inte vara nån större match att byta den. Men nu ger jag upp. Den går inte på, är för kort men det ska vara denna rem (90916-W2018, 1230K6, 1230mm).
Hittar ingen spännare förutom själva generatorn och den är slackad till max. Remmen går på vevaxeln, AC-kompressorn, vattenpumpen (baksidan) och sen på generatorn. Finns ingen specifik spännare. När man lägger den på plats finns inte en Janne att man ska kunna kränga på den på nåt sätt, det fattas åtskilliga centimeter så jag undrar: vad är grejen? Måste man även slacka på AC-kompressorn? Har försökt att lägga på den delvis och sedan mata fram den manuellt via vevaxeln men det funkar inte och är dessutom trångt som perkele.
Tacksam för tips.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Byta multirem Avensis 2.0 2009 - hur?

Inlägg av Nizzehult »

Fick dit den till slut. Men man måste vara två, en som matar fram på vevaxeln och en annan som styr på rullarna. Hade man gjort fästet till generatorn lite annorlunda har detta kunnat göras av en man.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Byta multirem Avensis 2.0 2009 - hur?

Inlägg av Neblade »

Mycket kan jag tycka att de fått till bra och ganska servicevänligt, men ibland undrar man ju vad knepet är eller ifall det verkligen ska vara så svårt. ;)
Kul att det löste sig till slut!
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar