Avensis 1.8 2000 - Måste vrida på tändingsnyckel flera gånger för den ska starta

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Robot
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 06 jul 2021, 20:35:59
Årsmodell: 0
PostOrt: 85238

Avensis 1.8 2000 - Måste vrida på tändingsnyckel flera gånger för den ska starta

Inlägg av Robot »

Hej!

Första posten här på forumet :)

Vi har en Toyota Avensis (2000 1.8 7A-FE) som har börjat bli lite svår att starta. När man vrider på tändningen måste man ganska ofta vrida tillbaka och prova några gånger innan den startar.
Neär detta händer så oftast tänds bara instrumentbelysning och sånt, sen händer inget mer när man vrider nyckeln. Ibland är det som att den vill starta men "avbryts".

Efter att ha letat på forumet så har jag hittat några förslag på möjliga fel:
Nån el-del / brytare i tändingen.
Startmotor.
Kabel/kontaktfel.

Hur felsöker jag för att avgöra vad felet är?
Är det något fel som är vanligt på dessa bilar?

Efterlyser tips på hur man ska åtgärda och/eller länkar till bilder/video hur man gör.

Tacksam för svar! :thumbup:
riqe
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 1.8 2000 - Måste vrida på tändingsnyckel flera gånger för den ska starta

Inlägg av riqe »

Tändlåskontakten är det vanligaste felet när bilen beter sig så.
Men det kan så klart vara något av de andra du radade upp.
Den sitter med två skruv och ett kontaktstycke på baksidan av tändlåset.
Brukar bara va att lossa panelerna bakom ratten så kommer man åt den.

Utan att veta vad du har för VIN eller reg nr gissar jag på att du skall ha artikel nr 84450-0D010 och den kostar 1707kr + moms.
Skriv svar