Toyota RAV4 2013 bensin, problem med automatlådan

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Matte7979
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 20 jul 2021, 12:39:17
Bilmodell: Toyota RAV4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Ängelholm

Toyota RAV4 2013 bensin, problem med automatlådan

Inlägg av Matte7979 »

Hej

Frun är på semester utomlands och har fått problem med RAV4an.

Först ville den inte starta när man vred om nyckeln, helt död. Men tydligen funkade det när man la den i N.

Var också lite seg i uppförsbackar. Sedan kom meddelande att "Check AWD" fick den bärgad till auktoriserad Toyota verkstad.

De sa att det var en "kabel för växel väljare" ?? (Direkt översatt från polska) och att det var ett vanligt problem.

Kommer att kosta ca 4000-5000 kr.

Min fråga är, kan detta stämma och är priset rimligt.

Kan inte mycket om bilar och man vill ju inte bli blåst.

Tacksam för svar.
riqe
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Toyota RAV4 2013 bensin, problem med automatlådan

Inlägg av riqe »

Troligen menar de vajern mellan växelväljaren och växellådan.
Är det den som har gått av eller på annat sätt pajat så tycker jag priset verkar rimligt.
Bara vajern går på ca 3000kr i Sverige och så några timmar arbete på det.
Utan att kolla hur mycket arbetstid som åtgår så tror jag att det hade kostat nära det dubbla om ni skulle fixa det hemma.


PS Har ni servat som ni skall tror jag ni har stor chans att få det på maskinskadeförsäkring. Ring ert försäkringsbolag och kolla om det täcks och vad ni har för självrisk DS.
Matte7979
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 20 jul 2021, 12:39:17
Bilmodell: Toyota RAV4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Ängelholm

Re: Toyota RAV4 2013 bensin, problem med automatlådan

Inlägg av Matte7979 »

Tack för svar.

Stämmer i det du säger.

Fick dock inget på maskinskadan via försäkringsbolaget då den gått över 15000 mil :(

Tog en dag att fixa. Priset blev ca 4400kr. i aktuell valuta kurs.
Skriv svar