Missljud RAV-4 2016 Automatväxlad

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SAMAQ
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 27 jul 2021, 12:16:22
Bilmodell: RAV-4
Årsmodell: 2016
PostOrt: JOHANNESHOV
Land (Country): Sweden

Missljud RAV-4 2016 Automatväxlad

Inlägg av SAMAQ »

Har haft ett missljud i bilen som verkar komma från vänster sida, fram eller mitt. Detta har hållit på sen i våras, men blev plötligt värre. (till saken hör att det blev värre kan bero på att min man råkade köra på en sten modell större som skrapade i underdelen av bilen). Tycker att en plastdel under bilen (på vänster sida mellan hjulparen) sitter lite löst (förmodligen beroende på sten-påkörningen).

Var till verkstaden idag som genom att lyssna konstaterade att växellådan är trasig. Kan en erfaren bilmek verkligen konstatera det genom att bara lyssna? Finns det inget annat som kan skapa missljud, men tanke på sten-missödet? Missljudet (typ ett brummande) startar redan på låga varvtal. Låter inget när man bara gasar (dvs bilen står still), men när du kör så låter det konstant från start.

Vill nog få en second opinion för det är inte gratis att byta växellåda (förhoppningsvis täcker väl försäkringen det iaf), men tänkte börja med att höra mig för här om någon kunnig kanske känner igen vad missljudet skulle kunna bero på.
riqe
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Missljud RAV-4 2016 Automatväxlad

Inlägg av riqe »

SAMAQ skrev: tis 27 jul 2021, 12:27:14 Har haft ett missljud i bilen som verkar komma från vänster sida, fram eller mitt. Detta har hållit på sen i våras, men blev plötligt värre. (till saken hör att det blev värre kan bero på att min man råkade köra på en sten modell större som skrapade i underdelen av bilen). Tycker att en plastdel under bilen (på vänster sida mellan hjulparen) sitter lite löst (förmodligen beroende på sten-påkörningen).

Var till verkstaden idag som genom att lyssna konstaterade att växellådan är trasig. Kan en erfaren bilmek verkligen konstatera det genom att bara lyssna? Finns det inget annat som kan skapa missljud, men tanke på sten-missödet? Missljudet (typ ett brummande) startar redan på låga varvtal. Låter inget när man bara gasar (dvs bilen står still), men när du kör så låter det konstant från start.

Vill nog få en second opinion för det är inte gratis att byta växellåda (förhoppningsvis täcker väl försäkringen det iaf), men tänkte börja med att höra mig för här om någon kunnig kanske känner igen vad missljudet skulle kunna bero på.
Ja, en erfaren tekniker kan genom att bara lyssna höra vart ljudet kommer i från tom en ganska oerfaren skulle jag säga.
Beroende på vad du har för växellåda kan det gå att renovera och i vissa fall (läs CVT) är det så pass komplext att det inte lönar sig.
Det bör täckas av din maskinskadeförsäkring så länge du inte klivit över 10k-12k mil beroende på bolag och att bilen är servad enl tillverkarens rekommendationer.

EDIT: Men känner du dig osäker så tycker jag du skall höra med en annan verkstad vad de tror utan att berätta vad den första verkstaden gav för dom.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Missljud RAV-4 2016 Automatväxlad

Inlägg av Johnny Blade »

Den där plasten är förmodligen en skyddsplast som samlar på sig en massa skit.När det blir tillräckligt mycket på ovansidan så släpper den och hänger ner.Den kan givetvis även släppa av att man kör på nåt.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar