Toyota avensis -04 gnissel efter byte av tändspolar + stift på verkstad

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Tittioo
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 07 apr 2021, 07:25:39
Årsmodell: 0
PostOrt: Uppsala

Toyota avensis -04 gnissel efter byte av tändspolar + stift på verkstad

Inlägg av Tittioo »

Har tyckt att bilen gått segt senaste tiden och här om veckan när jag skulle köra började den skaka och sakta ner, sedan tändes gula motorlampan.
Tog den till verkstad som konstaterade att 2 tändspolar behövde bytas samt 4 tändstift. En vän hämtade bilen från verkstaden och nu 2 veckor senare av en slump då jag skulle hämta lite drive in mat och vevade ner förarrutan så hörde jag att det gnisslar från motorrummet. Det gnisslet har inte funnits där innan reparationen och nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Ska såklart kontakta samma verkstad direkt på måndag men hade varit skönt att ha lite kött på benen innan detta för att veta vad det kan röra sig om?
Så jag undrar nu om ni har någon gissning?
Kan det ha att göra med tändspolarna/stiften?
Kan det vara något som skruvats bort som sedan inte skruvats dit igen ordentligt?
Det är kamkedja i bilen!

https://vimeo.com/manage/videos/593830610
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Toyota avensis -04 gnissel efter byte av tändspolar + stift på verkstad

Inlägg av Micke2 »

Man påverkar inte multiremmen över huvudtaget när man byter tändspole/tändstift.

Låter mer som något lager som drivs av multiremmen.
Sannolikt orelaterat till förra felet.
Skulle något vara felmonterat och ligga mot tex remmen eller remskiva skulle du se det när du ser efter.

Långsökt:
Om ett tändstift sitter löst skulle det (teoretiskt) kunna bli visselljud.
Samma med dåligt monterad luft/vakuumslang.
Men det är osannolikt.

Du kan ju böja/klämma lite på slangar när motorn går, men hör du tydligt att ljudet kommer från multiremmen är nog felet där någonstans.

Du kan ju alltid åka tillbaka.
Dom kan inte annat än säga att det är orelaterat i värsta fall.
Kanske tom blir en snabb gratis felsökning....
Gissningsvis konstateras ljudkällan ganska fort.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota avensis -04 gnissel efter byte av tändspolar + stift på verkstad

Inlägg av Glenn »

Ska du felsöka själv rekommenderas att motorstetoskop, så kan du leta dej fram var det gnisslar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar