Hjälp. Avensis 2010 2,2D, trycker ut kylvätska

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Skumberg
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 05 sep 2021, 13:18:35
Bilmodell: Avensis T27
Årsmodell: 2010
PostOrt: Värnamo
Land (Country): Sverige

Hjälp. Avensis 2010 2,2D, trycker ut kylvätska

Inlägg av Skumberg »

Hej.
Ja som rubriken lyder, motorn skapar övertryck i expansionskärlet. Trycker ut kylvätska och jag får fylla på, rätt ofta. När jag släpper locket är det tryck, även om motorn är kall. Jag får känslan av rök från kärlet när locket är av och motorn igång.
När vi köpte bilen hade vi ingen värme i kupén, märkte det först efter ett par dagar. Såg att glykolnivån var låg, så jag fyllde på och tänkte inte mer på det. Nu efter en tid, upplever jag att det blivit något värre och den trycker ut mer vätska. Kan det vara cirkulationsrelaterat, eller är toppen/topp-packning paj? Jag har beställt ett nytt lock till kärlet, då jag hört att det kan spöka. Om det är toppen, hur fasen kan den paja på en familje-maskin på 177 hk? Det är ju ingen racebil direkt. Tips någon, felsökning etc. Vad göra? Bilen är annars kanonfin, fullmatad, skinn, el allt, soltak etc, alltid servad på Toyota etc.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Hjälp. Avensis 2010 2,2D, trycker ut kylvätska

Inlägg av Micke2 »

Får du värme nu då?

Det är annars typfelet för vattenpump som ej pumpar.
Motorn överhettar inte nödvändigtvis under färd pga självcirkulation.

Det finns kit för kylvätskeanalys där det avslöjas om kompression går ut i kylsystemet.
Skumberg
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 05 sep 2021, 13:18:35
Bilmodell: Avensis T27
Årsmodell: 2010
PostOrt: Värnamo
Land (Country): Sverige

Re: Hjälp. Avensis 2010 2,2D, trycker ut kylvätska

Inlägg av Skumberg »

Tack för svar 👍
Jag får värme, så länge jag har kylvätska i kärlet, då blåser den varmt o fint. Upplever att maskinen blir varm som satan vid färd, så känslan är att den ej får ordentlig kylning. Tempmätaren visar normalt. Så det kan vara vattenpump alltså, hmm intressant. Byter man en sådan själv tros?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hjälp. Avensis 2010 2,2D, trycker ut kylvätska

Inlägg av Glenn »

har du testat att lufta bara ? vissa bilar ska luftas med öppet lock och vissa med stängt. (vissa är dessutom inte självluftande men det är ovanligt), ska det vara öppet (vanligast) och man struntar i det kan man få en massa trubbel med ångblåsor.

Men du har alltså ett system med trycksatt expansionskärl ? ..japanerna har ju annars dille på att ha "japansk typ" där det inte är tryck i kärlet.

var trycker den ut vätskan ? locket på kylaren ? på expansionskärlet ?

Att det är tryck i systemt långt senare tycker jag är ett bra tecken, det minskar sannolikheten att det är toppackningen.

KAN också vara termostaten, om det är en motor där den är lättbytt hade jag kanske testat att byta den, men det varierar kraftigt, från ett 5min-jobb till ett heldagsjobb beroende på placering..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skumberg
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 05 sep 2021, 13:18:35
Bilmodell: Avensis T27
Årsmodell: 2010
PostOrt: Värnamo
Land (Country): Sverige

Re: Hjälp. Avensis 2010 2,2D, trycker ut kylvätska

Inlägg av Skumberg »

Tack Glenn för feedback!
Nej har inte luftat systemet, vet ej hur man går tillväga för detta. Jag vet inte exakt var glykolen trycks ut, men det är mycket avlagringar från läckage uppe vid kärlet. Hoppas på termostat eller vattenpump, det är ekonomiskt försvarbart att byta (fick pris på 5-_6000 av toyotas verkstad).
Nu ska den in på en diagnos hos Toyota på måndag, så då faller domen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hjälp. Avensis 2010 2,2D, trycker ut kylvätska

Inlägg av Glenn »

Hur man luftar varierar som sagt, men VANLIGAST är att man varmkör bilen med avtaget lock på expansionskärlet med värmereglagen satta på max värme.

Låter som det läcker vid expansionkärlet alltså, är det ett gängat lock eller ett fastsnäppt med en slang fastsatt ?


Men om toyota ska kolla på det kommer dom nog på vad som är felet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar