Hoppas på tipps

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Hoppas på tipps

Inlägg av meckarmulle »

Hej
Min Avensis Verso 04 har börjat bete sig lite märkligt.
Helt utan förvarning så är det nått som låser multiremmen några sekunder sen släpper det igen. Det skriker skriker till när remmen slirar, laddningen lyser rött, styrservon försvinner. Något låser sig men frågan är vad, servopumpen, generatorn, kompressorn eller nått styrhjul. Kan gå månader mellan att det händer så det är lite marigt att lokalisera felet.
Kanske någon som råkat ut för detsamma och kan lämna nått tipps.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Hoppas på tipps

Inlägg av Micke2 »

Blir det bara EN gång i nån sekund bara, men månader mellan tillfällerna?

Spontant tänker jag AC pumpen.

Fungerar AC'n? Testa att ha AC av.
Har du väldigt dåligt med media och/eller en felaktig tempgivare kan mediat faktiskt frysa. Det slår stopp på kompressorn. Två sådana fall har hänt mig.
Farsans Saab 9000 (på 90talet) och en Kia Sportage 2001 jag hade själv. Kia'n hade jag visserligen byglat bort en givare på, bara för jag var snål och bilen hade 3 av 4hjul på skroten, så att säga. Rostig som....

Spännrullen har remmen för dålig friktion emot för att slå stopp på remmen. Den skulle glida mot rullen.

Generator, servopump och AC däremot.
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Re: Hoppas på tipps

Inlägg av meckarmulle »

Tack för det, du har förmodligen rätt, när man tänker efter så finns det nog ingen annan förklaring. Ingen annan del i kedjan kan låsa remmen fullständing några sekunder för att sen fungera som vanligt igen. Måste vara mediat som fryser i kompressorn.
Dags att fylla på alltså
Skriv svar