Låsbygel, spännfjäder eller vad det heter till H7-lampa, Avensis 2006

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Buford
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 18 okt 2021, 10:16:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2006
PostOrt: Fjärås

Låsbygel, spännfjäder eller vad det heter till H7-lampa, Avensis 2006

Inlägg av Buford »

Lyckades böja till, vad jag kallar för låsbygeln som håller fast H7lampan i strålkastaren. Bygeln är nu deformerad så den inte trycker fast lampan...
Den lokala verkstaden säger att man måste byta hela strålkastaren då dessa byglar inte säljs separat. Ser ju att byglen, sitter fast med en skruv i ena änden och det känns så onödigt på så många plan att behöva byta strålkastaren för att en lite tjockare metalltråd slutat fungera....

Vad säger ni? Finns det någon annan lösning än att byta hela strålkastarinsatsen?
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Låsbygel, spännfjäder eller vad det heter till H7-lampa, Avensis 2006

Inlägg av Neblade »

Man behöver säkert demontera lyktan för att kunna jobba ordentligt, men det är inte omöjligt att man kan bocka tillbaka tråden i en form så att den fungerar igen. Kanske inte ett jobb en verkstad vill stå för med risken att tråden går av och man ändå får byta lykta. Men jag skulle inte tveka att prova själv.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Låsbygel, spännfjäder eller vad det heter till H7-lampa, Avensis 2006

Inlägg av Glenn »

Jag skulle också försöka bocka tillbaka tråden.

Nån bil jag hade så var man tvungen att ha nåt litet mellanlägg (en vikt plåtbit) för lanpan skulle sitta fast,
det berodde säkert på att tråden var deformerad, det var så när jag köpte bilen och jag orkade aldrig göra nåt åt det
då det ju funkade, man fick svära lite när man bytte lampa bara.

Annars kan du ju kolla nån självplocksskrot, har du riktig tur så har dom en likadan bil med en skadad lykta där du kan
skruva loss hållaren och köpa billigt.

Här exempelvis: http://delplocken.se/Bilar/?SBRCarCode=4573
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
DolbyAtmos
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 18 dec 2017, 20:15:48
Årsmodell: 0
PostOrt: Sverige

Re: Låsbygel, spännfjäder eller vad det heter till H7-lampa, Avensis 2006

Inlägg av DolbyAtmos »

Har för mig att jag har sett dessa byglar på aliexpress eller ebay om den inte går att böja tillbaka, vilket jag tycker att man borde kunna :) Tyska eBay brukar funka bra. Sökord typ: Scheinwerfer Halteklammer Feder Glühlampe

Buford
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 18 okt 2021, 10:16:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2006
PostOrt: Fjärås

Re: Låsbygel, spännfjäder eller vad det heter till H7-lampa, Avensis 2006

Inlägg av Buford »

Tack för bra svar alla, ska se lite tillom jag kan hitta några byglar att byta med, inte nått någon framgång än. Alternativet är väl annars att hitta en begagnad strålkastare och byta allt. Fick ett tips på en Youtubefilm som visade handgrepp, såg inte alltför svårt ut.. :silent:
Skriv svar